Rabu, 28 Januari 2009

Renungan Sejenak 12 : Sebebas burung yang terbang di awan...

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian... erm, dah lama aku tak menulis pasal pertama sibuk sikit, lepas tu modal pun tak banyak..he2... pernah tak kalian melihat burung-burung yang terbang di awan.... Bestnya mereka terbangkan, kerana tidak ada halangan.. Tapi yang paling malang, kalau kita tengok burung kena kurung dalam sangkar.. Kesian kat dia...



Sebenarnya aku teringat sebuah petikan kata-kata ulama', "hidup manusia di atas dunia ini ibarat seekor burung yang terkurung di dalam sangkar".. Cuba kita letakkan diri kita dalam keadaan seperti burung itu tadi.. Hidup kita kat dunia ni, memang membosankan.. Subuh dah kena bangun untuk solat subuh, agama lain sibuk tidur lagi.. lepas tu, bagi yang nak pi kuliah ke pi kerja ke pi sekolah ke, kena pakai pakaian yang menutup aurat..

Nanti bila dah masuk zuhur, kena solat zuhur... lepas tu, kalau ada jiran kita kena ambil tahu keadaa jiran kita... kena berbakti pada ibu bapa.. kena bayar zakat, kena puasa dan bermacam lagi lah larangan dan suruhan dari ALLAH S.W.T kepada kita sebagai hambanya...

Tapi perasan tak kita, setiap apa yang dilarang oleh ALLAH sebenarnya banyak memberikan impak kebaikan kepada kita... Contohnya, kita disuruh solat, supaya secara automatik kita sudah bersenam untuk kesihatan kita... Kita disuruh mengaji untuk mengelokkan sistem pernafasan kita... kita disuruh berpuasa, untuk merehatkan perut kita bekerja selama 11 bulan... dan supaya kita merasa keperitan hidup orang miskin... kita disuruh berzakat untuk membantu golongan orang miskin... kita disuruh menutup aurat bagi jangan menimbulkan nafsu syahwat, lagi-lagi kalau perempuan pakai seksi nampak lurah2 kan boleh mengoyangkan iman seseorang... Jadi apa yang ALLAH larang dan suruh sebenarnya, terdapat kebaikkan yang kita perlu hayati dengan fikiran dan akal yang waras...

Dan kalau boleh, setiap apa yang ALLAH dan Nabi suruh tu, janganlah kita suka sangat dok bangkang... ALLAH S.W.T tahu bagaimana hambanya, kerana dia yang ciptakan kita yang lemah ini...

Sekian, ini saja tulisan aku... tu pun masa aku pi rumah bapa angkat aku kemudian aku lihat burung dalam sangkar.. Akir kalam, aku hanya meluahkan pendapat aku mungkin kalian lebih banyak ilmu dan pengalaman dari aku... ALLAHUA'LAM...
Wassalam...


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails