Rabu, 3 Jun 2009

Coretan Yang Berkelana 26 : Nanggroe Aceh Darus Salam.

Alhamdulilah, setelah kami sampai di Banda Aceh, pada malamnya kami keluar pergi makan sebelum masuk ke hotel untuk tidur. Apa yang menghairankan, ini hanyalah pada pendapat aku sahaja ek. Orang Aceh ni, macam orang Kelantan pasal orang Aceh ni tak peduli pada orang luar. Aku bertanya dekat seorang pekerja kat situ "mana tandas?", lalu dia speaking bahasa Aceh dengan aku.. erm...

Pada keesokkan harinya kami terus berjalan lagi untuk mencari kesan-kesan sejarah yang ada. Apa yang menyedihkan kami, kami dengan semangat nak masuk Tsunami Museum tapi tak bukak lagi. Apa boleh buat ek... Kemudian kami ke Muzium Aceh, tujuan kami ke sana untuk melihat bagaimana pakaian orang Aceh, bentuk rumah mereka dan sebagianya.

Lalu kami terus ke Makam Syiah Kuala, di sini terdapat jenazah seorang ulama' yang tersohor bagi masyarakat Aceh. Kami sungguh takjub dengan keEsaan ALLAH, makam nie betul-betul tepi pantai, tapi ketika waktu Tsunami tersebut tidak apa-apa yang menjejaskan makam tersebut. Sedangkan, rumah bagi penjaga makam tersebut musnah dan hanya tinggal tangga rumah serta sebuah kolah untuk mengambil air wudhu.

Kami meneruskan perjalanan kami ke IAIN Ar-Raniry, kampus ini merupakan cawangan bagi IAIN di Banda Aceh. Keadaan di sana sungguh tenang. Di dalam perjalanan nak ke IAIN ni, memang jauh dari bandar, dan kami berjumpa banyak pantai. Setelah aku dan sahabat-sahabat lain mengamati, rupanya ombak yang ada dipantai Aceh ni memang tinggi. Kami pun takut nak mandi. Mungkin disebabkan masyarakt di sini sudah biasa melihat ombak yang tinggi, tu yang mereka tidak takut waktu melihat ombak tinggi ketika Tsunami tersebut.

Kami di depan kampus IAIN Ar-Raniry.

Di Muzium Aceh.

Keadaan ombak yang tinggi, membuat masyarakat tidak berasa cuak waktu ombak Tsunami dulu.

Di hadapan Aceh Tsunami Museum.

Di hadapan pintu masuk makam Syiah Kuala.

Penulis di hadapan pintu masuk makam.

Kami bersama penjaga makam dari keturunan Syeikh Abd Wahid, dan beliau merupakan keturunan yang ke 7.

Makam Syeikh Abd Rauf bin Ali AlFansuri.

Penulis di samping makam.

ibnumaulub
4-6-2009
4.02am
Shah Alam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagus dik,walaupun xsampai lagi kat sana,at least dpt jugak info dari sana.syukran...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails