Jumaat, 7 Oktober 2011

Coretan Yang Berkelana 119 : Kembara ke Utara...

Anugerah masa dan kesempatan yang diberikan oleh Allah adalah sangat singkat kepada kita. Jadi gunalah ia sebaik mungkin, agar kita tidak pernah menyesal dengan masa yang pernah kita lewati lalu kita persia dengan begitu sahaja. 

Kebelakangan ini, aku sedikit sibuk dengan tugasan harian yakni mengajar dan tugasan-tugasan luar yang harus diselesaikan. Kadang-kala badan terlalu penat dan letih, apakan daya amanah yang dipikul harus dituntaskan jua.

Benarlah kata Imam Syahid Hassan al-Banna, kita mempunyai amanah yang terlalu banyak di dunia dan diperuntukkan sedikit masa sahaja. Nabi juga ada bersabda di dalam sebuah hadis, " Rampas 5 perkara sebelum datang 5 perkara, antaranya masa lapang sebelum sempit ".

Pada minggu lalu, aku dan sahabatku Afham kembara ke utara untuk mencari nafas baru, melepaskan kepenatan dunia dan merehatkan minda dari kesibukan dunia. 

Dalam perjalanan ke sana, alhamdulillah aku dapat mencedok sedikit ilmu dari pengalaman-pengalaman sekadar bekalan untuk menempuh hari-hari yang mendatang, insyallah. 

Semasa singgah solat di Masjid al-Adli, Lumut.

Bertemu sahabat lama, Ustaz Asri yg sudah mempunyai seorang cahaya mata.


Pergi ke tempat air bukit yang sering di ambil oleh masyarakat setempat.

Sewaktu di Lata Bayu, Baling Kedah.



Kembara Meraih Cinta iLahi
ibnumaulub
2.01am
7-10-2011
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails