Ahad, 6 Januari 2013

Coretan Yang Berkelana 156 : Alhamdulillah dia nak memeluk Islam..



Alhamdulillah selesai pulang mengajar semalam, ada seorang pemuda yang mengelarkan dirinya Tea ingin memeluk Islam. Lalu kami mengadakan sebuah pertemuan untuk berdiskusi dengan lebih lanjut.

Saat berjumpa, kami bersalaman dan bertanya khabar. Dia menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam. Ekoran dari bibit percintaannya dengan seorang wanita melayu yang beragama Islam.

Aku memberikan serba sedikit penerangan mengenai Islam dan berbicara soal ketuhanan. Ternyata dia seorang yang "freethinker" yakni tidak memeluk mana-mana kepercayaan meskipun ayah dan ibunya beragama Buddha.

Aku menyatakan bahawa kesemua agama memang mengajar manusia untuk menjadi baik. Tapi terdapat beberapa keistimewaan yang lebih terserlah pada agama Islam.

Contohnya membicarakan soal Tuhan. Pada pandangan Kristian mereka mempunyai tiga Tuhan, Buddha dan Hindu juga mempunyai beberapa Tuhan. Ini membezakan dengan agama Islam.

Kerana agama Islam hanya mempunyai satu Allah. Yakni Allah yang Esa tidak ada sebarang penambahan mahupun pengurangan Tuhan.

Bayangkanlah kalau sebuah syarikat mempunyai banyak bos. Pastinya syarikat itu akan menjadi huru-hara.  Kerana setiap bos mempunyai kerenah yang tersendiri. Pekerjanya akan pening untuk mengikut mana satu arahan. Dan yang terbaik apabila sebuah syarikat hanya mempunyai seorang bos, yang mana kesemua pekerjanya tertakluk pada satu arahan sahaja.

Sebelum berpisah, dia menunjukkan sebuah buku berkaitan dengan Islam yang sedang dibacanya. Lalu aku menyarankan agar dia terus membaca buku tersebut untuk mengetahui lebih lanjut tentang Islam. Seandaianya dia tidak mengerti, bisa saja dia menelefonku. 

Pesananku kepada dia, fahami Islam itu dengan sebenarnya carilah keindahan dan keistimewaan Islam, kemudian barulah memeluk Islam. Kerana Islam itu tidak ada paksaan. Yang paling penting jangan memeluk Islam sekadar rasa cinta mahu berkahwin, kerana cinta kepada manusia itu bisa pudar.. Allahua'lam,

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
4.26pm
6-1-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails