Ahad, 23 Jun 2013

Coretan Yang Berkelana 175 : Ah.. Aku jatuh cinta..



Alhamdulillah pada Jumaat yang lepas, aku diundang oleh Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Gadong untuk berceramah sempena seminar Pra Perkahwinan bagi tingkatan lima disekolah tersebut.

Pihak sekolah meminta aku berkongsi ilmu tentang konsep Ah aku jatuh cinta ( menurut Islam kempen anti zina ). Alhamdulillah kesemuanya berjalan lancar. Respon yang terbaik dari pelajar-pelajar di sana. 



Sebelum berceramah aku bertanya kepada mereka apa itu yang dinamakan cinta? Semua orang bercinta, tetapi tidak pernah mengetahui definisi cinta.

Cinta merupakan sebuah perasaan yang dimiliki oleh setiap manusia. Bercinta itu tidaklah haram cuma suasana percintaan itu yang menjadikan ia haram. Lebih-lebih lagi percintaan sebelum berkahwin yang lebih mengundang banyak fitnah, berpegangan tangan dan sebagainya.


Cinta adalah amat berbeza dengan kalimah sayang, suka, rindu. Masing-masing mempunyai definisi yang berbeza.

Cinta terbahagi kepada beberapa kategori antaranya :

1. Cinta kepada Allah s.w.t.
2. Cinta kepada Rasulullah s.a.w.
3. Cinta kepada ibu, ayah, keluarga dan sahabat handai.
4. Cinta kepada alam sekitar.
5. Cinta kepada kebendaan seperti kereta.



Mencari cinta sejati lagi haqiqi di sisi Islam perlu juga memandang pada sudut pemilihan lokasi. Bagaimana kita ingin mencari mutiara sedangkan kita berada ditepi jalan. Padahal mutiara ada didasar laut yang perlu diselam dengan lebih dalam. Yang ada ditepi jalan hanyalah pasir yang tidak dipandang manusia.

Begitulah kita, ingin mencari cinta yang diredhai Allah bukanlah dipasar malam, di perhentian bas, di facebook tetapi di masjid, di majlis-majlis ilmu yang diberkati Allah.


Dan sebaik-sebaik percintaan adalah bersandarkan kepada istikhorah kepada Allah. Biarlah Allah yang memilih untuk kita, kerana Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.47pm
23-6-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails