Selasa, 23 Julai 2013

Jom Baca Kitab 7 : Fiqh Nyanyian dan Muzik.



Alhamdulillah, pada kali ini aku berkongsi dengan kalian tentang sebuah buku yang agak menarik dan sesuai dibaca oleh semua orang.

Buku ini bertajuk Nyanyian dan Muzik Menurut Perspektif Al-Quran dan Sunnah , dikarang oleh Dr.Yusuf al-Qaradhawi.

Buku ini berkisar seputar hukum nyanyian dan alat-alat muzik yang ada sekarang ini. Yusuf Qaradhawi dilihat membahaskan pada tiga hukum iaitu :

1. Muzik haram mutlak
2. Muzik itu harus
3. Muzik itu makruh

Yusuf Qaradhawi menilai kesemua dalil-dalil al-Quran dan hadis yang mengatakan haram kepada muzik dan nyanyian. Bagi pendapat aku, buku ini amatlah sesuai bagi para penuntut agama khususnya dibidang syariah.

Ini kerana, para pelajar syariah akan lihat bagaimana Yusuf Qaradhawi menggunakan kaedah usul fiqh, cara mengistinbat ( mengeluarkan) hukum, menyaring sesebuah hadis pada sudut matan, sanad, riwayah, dirayah serta terkait rapat dengan membahaskan ciri-ciri perawi yang ada pada sanad hadis berdasarkan ilmu rijal.

Buku ini, aku kira sebuah bahan bacaan yang mantap. Buku ini akan menjadikan kita tidak terlalu cepat menghukum sesuatu perkara yang ada berlaku kekhilafan dikalangan para ulama.

Buku ini menjadi sebuah pencerahan yang adil dan amanah pada sudut ilmiah. Ini kerana ada sesetengah para agamawan, ustaz dan para ulama yang dengan cenderung seakan memaksa orang ramai supaya tidak berhibur apa lagi bermain gitar dengan mengatakan ia perbuatan yang haram.

Itu mungkin fatwa yang kelihatan agak ketat sedikit, seolah-olah buku Nyanyian dan Muzik Menurut Perspektif Al-Quran dan Sunnah ( Dr. Yusuf Qardhawi ) ini tidak pernah wujud, dan tidak akan dibaca oleh orang ramai. 

Jadi aku tidak mahu menghukum apakah hukum menyanyi dan bermain muzik, yang aku galakkan anda bacalah buku ini. Biar anda sendiri menemui jawabannya, agar tidak terpengaruh dengan jawaban aku dan mana-mana orang. 

Yang paling penting kita kena ingat, hukum halal dan haram hanyalah kuasa dari Allah, manusia tidak ada kuasa untuk menentukannya. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
7.29am
23-7-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails