Ahad, 7 September 2008

Coretan Yang Berkelana 2 : Ramadhan ya Ramadhan...

Asslamualaikum shabat ku sekalian, di sini aku nak citer ckit pengalaman aku b'puasa diluar negara..hehehe sepanjang seminggu aku b'puasa di sini banyak pengalaman yg aku kutip samada secara langsung atau tidak langsung...

Kalau kita di Malaysia, mungkin waktu sahur adalah waktu yg sunyi sekali, akan tetapi amat berbeza dgn di Indonesia.. B'mula seawal jam 3 pagi, surau atau masjid sudah mula mengejutkan orang ramai untuk bersahur.. yang pelik yg surau atau masjid tersebut tidak memasang kaset mengaji mahupun b'tarhim akan tetapi sibuk melaungkan ' sahur, sahur, sahur'..

Tidak cukup dgn itu, ditambah lagi dgn pemuda2 yg b'jalan sekeliling kampung dgn mmbawa kompang dan kayu sambil b'gendang dan menjerit2 'sahur,sahur'.. Sungguh meriah sekali di sini..

Dan pabila waktu berbuka, kemudian sampai ke tarawikh terlalu meriah, dari kanak-kanak, orang muda, remaja, orang tua, perempuan yg pakai seluar pendek dan sebagainya turut pergi ke surau atau masjid untuk bertarawikh..

K, sampai di sini saja, aku nak buka dah nie tinggal 10 minit lagi je..
kite b'jumpa dlm isu yg lain ok.. selamat b'buka bagi yang b'puasa.. Wslm..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails