Ahad, 30 Ogos 2009

Pautan Semasa 12 : Kuil?

Semenjak dua menjak ini, kecoh dan riuh berkaitan dengan kuil yang ingin didirikan di Shah Alam. Ini kerana alasan kuil yang ada di seksyen 19 terlalu kecil, tidak sesuai dan menganggu ketenteraman orang Islam yang tinggal disitu.. Kuil yang ada dekat seksyen 19 tu, aku dah biasa tengok pasal rumah member aku betul-betul depan kuil tu...


Apa yang menjadi masalahnya, timbul cadangan untuk membina sebuah kuil yang lebih besar bagi keselesaan penganut Hindu yang ada disekitar area situ... Maka wujudlah golongan yang BANGANG dengan agama Islam mereka, lalu membuat demontrasi bagi membantah pembinaan kuil tersebut.


Cuba kita perhatikan di dalam al-Quran " agamamu, agamamulah. agamaku, agamakulah" (al-Kafirun). Dari makna ayat tersebut memberi makna seruan kepada Rasullah agar bertugas untuk menyampaikan dakwah tanpa mengganggu gugat agama lain seperti merobohkan rumah ibadat mereka atau menghalang mereka dari beribadat.


Ada juga yang beralasan, kalau bagi orang Hindu buat kuil nanti mereka pijak kepala orang melayu, membunyikan loceng tidak mengira orang azan ke tak.. Ada juga yang berpendapat lama-lama habis orang melayu murtad masuk hindu kerana dakyah mereka..


Aku agak kurang bersetuju dengan pendapat sebegini, ini kerna ramai anak melayu beragama Islam bukan murtad melalui besarnya kuil. Tapi hiburan, akhlak serta kurangnya didikan agama kepada mereka. Lihat aja, budak-budak melayu yang Islam dah tak macam orang Islam sendiri.


Teringat kepada kata-kata ustazku, "kita tak perlu takut dengan dakyah mereka, seharusnya mereka takut dengan dakwah serta keimanan kita". Kalau besar kuil mereka, maka besarlah tanggungjawab kita menyampaikan Islam kepada mereka. Kita sekadar bising berdemontrasi tapi pernah tak kita menyeru serta mengajak mereka kepada Islam??? Hatta mereka yang bukan Islam tu jiran kita, satutempay kerja dengan kita. Wali Songo menyampai dakwah Islam di kepulauan jawa tanpa meruntuhkan satu pun kuil yang ada di situ. Ingat besok kita akan disoal dihadapan Robbul Jalil...


al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.03pm wib
30-08-2009
Medan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails