Isnin, 4 Januari 2010

Pautan Semasa 22 : Kalimah Allah yang mulia.

Sehingga malam tadi masih hangat diperdebatkan tentang penggunaan kalimah Allah bagi agama lain selain umat Islam di Malaysia ini. Masing-masing membawa hujah untuk mempertahankan agar kalimah Allah hanya untuk orang Islam sahaja. Mungkin ini adalah perkara baru bagi umat Islam di Malaysia ini. 


Aku telah melalui pengalaman ini sewaktu kuliah di Medan. Di Indonesia, agama Kristian menggunakan kalimah Allah untuk menyatakan Tuhan mereka. Mungkin di Indonesia sudah tidak menjadi suatu perkara yang pelik lagi. Disebalik perkara yang sedang berlaku ini, aku juga bersetuju dengan beberapa pendapat orang ulama' yang menyatakan pada hukum asalnya, tidak salah bagi selain penganut Islam menggunakan kalimah Allah lebih-lebih lagi ia agama samawi walaupun ia telah disesatkan. 


Akan tetapi aku tidak bersetuju untuk perlaksanaan penggunaan kalimah itu bagi orang selain Islam. Ini kerana berdasarkan pengalaman aku sepanjang di Medan, apabila agama lain mengeluarkan risalah keagamaan takut ia menjadi kecelaruan kepada penganut agama Islam yang kurang ilmu pengetahuan tentang agama Islam. Atau yang sedemikian akan berdakwah kepada umat Islam dengan bertopengkan kalimah Allah semata-mata. 


Tapi... Kalau sudah menjadi ketentuan yang ditentukan oleh Allah, jika orang Kristian ini boleh pakai kalimah Allah berdasarkan semangat "Satu Malaysia Satu Kalimah", maka jabatan agama, majlis agama, ustaz-ustaz, ulama'-ulama', menteri-menteri atau mereka yang sibuk buat demontrasi membangkang penggunaan kalimah Allah tu perlulah memahamkan apa itu Islam kepada penganut Islam dan dakwah pemahaman Islam perlu dijalankan dengan lebih banyak, terbuka dan lebih meluas. 


Apa yang paling penting, jika kita sayangkan kalimah Allah itu dan tidak mahu penganut agama lain memakainya, ini secara langsung bermakna kita sayangkan Allah dan secara automatik kita sayangkan syariat yang Allah turunkan kepada kita. Maka kita tidak boleh mengenepikan hukum-hukum yang Allah turunkan dan kita perlu jalankan jangan satu pun kita abaikan dan meremehkan. Allahua'alam.


al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.30am
4-1-2010
Shah Alam

1 ulasan:

Hunny berkata...

salam Bro,

Bolehlah join kami bagi penerangan pada non muslim. Penyertaan amat dialu-alukan :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails