Jumaat, 4 Mac 2011

Coretan Yang Berkelana 102: Pendidik dan Pengajar.


Apabila aku sudah mula terjerumus dalam kancah menjadi guru ini. Banyak aspek yang aku rasakan bahawa sistem pendidikan itu harus diubah. Ini tidak memandang pada satu sisi sahaja.

Banyak dari kalangan insan hanya menyalahkan silibus yang hanya mengikut kehendak barat. Pendapat ini tidak aku ingkari. Cuma aku ingin membawa dari sudut pandang yang lain. Iaitu bagaimana kita melahirkan masyarakat yang bersifat murabbi.

Sebagai misalan yang paling mudah. Hari ini guru-guru sekolah agama, serta tuan-puan yang empunya sekolah agama hanya memandang enteng dari sudut pentarbiyahan. Mereka hanya sekadar menyiapkan silibus dan mengikuti tepat jam kredit untuk mengajar mudir-murid dan kemudian pulang dengan mengambil gaji pabila tiba hujung bulan.

Teringat aku akan pesan guruku dahulu, 'jadilah kau seorang guru yang bersifat murabbi (bersifat pendidik), jangan sekadar menjadi seorang guru yang biasa '.. Contoh yang paling hampir dengan kita iaitu Rasullah yang tercinta.

Baginda bukan sahaja menjadi pengajar dalam syariat, tauhid dan haqiqat. Tetapi baginda menjadi Sang Murabbi dalam mendidik akhlaq sahabat-sahabat. Allahual'lam..

al-haqir ila Robbihi
ibnumaulub
4.38pm
4-3-2011
Batu 3, Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails