Rabu, 19 Oktober 2011

Coretan Yang Berkelana 120 : Pengkongsian Bersama Pemuda...

Pada beberapa minggu yang telah lalu, aku diundang oleh Pemuda dari Masjid aL-Islah Sementa bagi program Aidilfitri dan Kemerdekaan Malaysia.

Ini antara program bagi mendekati pemuda dan remaja serta menerangkan kepada mereka nilaian Merdeka menurut Islam. 

Islam menuntut hak kemerdekaan atau lebih mudah disebut sebagai pembebasan. Pembebasan di sini lebih bersifat umum. Yakni merdeka dari segala genap pengertian, hatta merangkumi merdeka pada sudut akal dan pemikiran mahupun cara hidup.

Kemerdekaan yang dilewati oleh anak muda pada masa kini, tidak dihargai. Mereka lebih terpengaruh dengan gaya hidup cara barat. Menyambut kemerdekaan dengan cara yang tidak bertepatan dengan kehendak Islam.

Apa-apa pun, sebagai pemuda pada hari ini kita perlulah memelihara nilai kemerdekaan ini dengan sebaik mungkin. Apa yang paling penting, memerdekakan jiwa dan raga kita agar tidak dibelenggu dengan pemikiran jahiliyah dan lebih menuruti kehendak ketamadun Islam. Allahualam.






aL-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
7.40pm
19-10-2011
 Shah Alam


1 ulasan:

ANNAS berkata...

Ketika Rasulullah Saw. menantang berbagai keyakinan bathil dan pemikiran rusak kaum musyrikin Mekkah dengan Islam, Beliau dan para Sahabat ra. menghadapi kesukaran dari tangan-tangan kuffar. Tapi Beliau menjalani berbagai kesulitan itu dengan keteguhan dan meneruskan pekerjaannya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails