Rabu, 5 September 2012

Pautan Semasa 52 : Bicara Adab Dan Keadilan


Berbicara soal adab merupakan perkara yang paling tunjang didalam soal keIslaman dan soal ketamadunan manusia. Rasulullah sendiri diutus untuk membawa akhlaq mulia.

Namun terjadi beberapa perkara yang menyalahi soal adab dan ketamadunan pada malam kemerdekaan Malaysia yang ke 55 baru-baru ini.

Kedapatan beberapa manusia yang memijak gambar muka pemimpin kita. Ia sebuah akhlaq yang tidak mulia bahkan menyalahi sifat seorang manusia yang merdeka. Tidak kiralah sezalim mana pemimpin itu, bukan itu caranya Islam mengajar kita untuk melontarkan ketidak puas hati kita..

Sesungguhnya Islam mengajar kita cara bagaimana untuk kita menegur dan mengkritik pemimpin. Gunalah saluran yang tepat, dengan cara demikian ia menunjukkan cara kita berfikir dengan merdeka. Islam melarang kita menghina seseorang dengan memijak gambarnya, benderanya mahupun memijak simbol sesebuah agama.

Tetapi adalah amat malang jika peserta demonstrasi itu sahaja yang dikenakan tindakan. Malaysia perlulah bersifat adil. Tidak kira siapa yang memijak gambar siapa, MEREKA itu harus dikenakan dengan tindakan dengan neraca keadilan.

Janganlah kita sengaja membuat alpa dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah berdasarkan al-Quran yang mulia itu. Al-quran dengan jelas mengajar kita sifat "qisti" yakni keadilan.

Janganlah dihukum SEBAHAGIAN SAHAJA, lantas membiarkan yang lainnya. Allah amat melarang kita bersifat zalim apatah lagi bersifat tidak adil. 

Islam bangkit dalam membetulkan naluri keadilan kepada manusia. Islam membela sifat keadilan kerana itu adalah fitrah dalam ketamadunan manusia. Bersifat tidak adil hanya layak diertikan seperti binantang yang tidak mempunyai akal.

Kerana binatang hanya menggunakan naluri nafsu yang dikurniakan kepada mereka. Apalah erti manusia jika tidak ditunjangi antara akhlaq dan keadilan. Allahua'lam.







~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.59am
5-9-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails