Jumaat, 15 Mac 2013

Sekilas Pandang 5 : Kecelaruan Gender..



Saban hari yang dilalui pasti ada kalangan kita yang terserempak dengan pondan ( lelaki yang berkelakuan perempuan ) dan tomboy ( perempuan yang berkelakuan lelaki ) disekeliling kita.

Tidak kurang dengan itu sering juga kita dapati di kaca televisyen. Samada dari segi lakonan, pengacaraan, iklan dan sebagainya.

Pernah ada dari kalangan mereka yang berkata, saya begini ustaz kerana jiwa wanita berada dalam tubuh lelaki saya. Oleh itu saya lebih ke arah wanita.

Sejujurnya aku lebih suka menjawab, anda boleh jatuh aqidah. Kerana anda seolah-olah mengatakan yang Allah itu bodoh. Mustahil Allah bersifat bodoh. Takkan Allah celaru dalam mencipta jantina anda.

Jangan anda libatkan persoalan khunsa dalam bab ini. Khunsa atau mereka yang mempunyai dua kemaluan  adalah dua hal yang berbeza. Khunsa dianugerahkan dua kemaluan oleh Allah untuk menunjukkan Allah Maha Berkuasa.


Allah bukan hanya boleh mencipta satu kemaluan sahaja, bahkan boleh mencipta dua kemaluan serentak dalam satu tubuh badan. Subbhana Allah.

Kecelaruan gender ini sudah berleluasa sehingga menyelinap masuk ke dalam universiti-universiti tempat melahirkan para pemikir ilmuwan. Sering saja kita melihat lelaki-lelaki lembut yang bergurau dengan sesama wanita.

Bukan itu saja, pihak televisyen sendiri yang mengiktiraf mereka-mereka yang pondan, bapok dan tomboy ini diberi autoriti dalam bidang pengacaraan. Tidak setakat itu saja, bahkan diperingkat tertinggi wujud pemimpin-pemimpin yang berkelakuan tomboy.

Perlu kita renungi siapakah yang bersalah dalam hal ini :

1. Diri sendiri yang tidak tegas dalam menyatakan pendirian jantinanya.
2. Ibu bapa yang menegur sekadar melepaskan batuk ditangga ( sekiranya ibu bapa mereka tahu ).
3. Masyarakat tidak menegur dengan hikmah.
4. Pemimpin  tidak tegas dalam membanteras gejala pondan dan tomboy ini.
5. Para agamawan seharusnya masuk dakwah ke dalam kumpulan pondan dan bapok ini.
6. Media masa yang mengalakkan tumbesaran gejala pondan dan tomboy ini.

Pabila gejala ini sudah mula merebak, langkah yang kita perlu ambil adalah dengan masuk ke dalam kumpulan mereka berdakwah dengan santun dan lembut agar mereka mengubah diri mereka kepada yang asal.

Perbincangan dengan luas perlu diadakan bagi pihak mereka mengetahui siapa diri mereka sebenarnya. Mendoakan mereka agar mereka kuat untuk berubah menjadi ke arah yang lebih baik. Allaha'lam....

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
5.58pm
15-3-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails