Isnin, 4 Mac 2013

Jom Baca Kitab 2 : Mengenali Rasulullah Tercinta..


Mengenali keperibadian Rasulullah s.a.w merupakan sebuah amalan yang dituntut. Ini berikutan Rasulullah itu merupakan contoh ikutan yang terbaik sepanjang zaman. Dan baginda juga merupakan kekasih Allah yang sering kita dengar diceramah-ceramah maulid nabi.

Dalam pada Rasulullah menjadi nabi. Baginda juga merupakan seorang datuk, seorang ayah, seorang pemimpin masyarakat yang berkaliber dan yang kita maklum baginda menjadi ikon suami yang soleh terhadap isteri-isteri baginda.

Kita sering mendambakan cinta kepada Rasulullah, tetapi bagaimana kisah kehidupannya? Bagaimana perilaku baginda terhadap isteri-isterinya?

Berapa jumlah isteri baginda? Bila baginda dilahirkan? Bila baginda mula berhijrah? Siapakah sahabat-sahabat yang sering bersama baginda?

Bagaimana Rasulullah melayani kerenah sahabat-sahabatnya? Itu semua menjadi asas pertanyaan jika kita ini adalah umat baginda. Perlulah kita mengenali siapa pemimpin kita, agar kita dapat mencontohi akhlak dan perilaku baginda s.a.w.

Di sini aku ingin berkongsikan beberapa kitab yang bisa kalian baca perlahan-lahan dan mengenali siapa Muhammmad ini? Siapa yang bergelar Rasulullah ini?


Ini kitab Roheeq Makhtum versi arab dikarang oleh Syafiyyurahman Mubarakfury..

 Yang ini pula ringkasan Roheeq Makhtum versi terjemahan dalam bahasa Melayu. Ia dihadiahkan oleh adindaku Aizat.. Tengs Jat.. ;-)

Ini pula Fiqh Sirah, Karangan Dr. Buuti dari Syira versi arab. Sempat bertalaqqi dan syarah oleh Ustaz Esamuddin, alhamdulillah.

Ini Sirah Nabawiyah syarah Ibnu Hisyam versi terjemahan Indonesia.

Ini Syamail Muhammad dikarang oleh Imam Tirmizi, terjemahan Indonesia. Sempat bertalaqqi dan syarah oleh Ustaz Rosdie Ramli al-Jauhar dan Ustaz Adlan Aziz. Alhamdulillah.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian ini, kita sama-sama dapat mengenali siapa insan agung yang diberi nama Muhammad s.a.w... Allahua'lam. 

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.54pm
3-3-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails