Isnin, 25 Februari 2013

Coretan Yang Berkelana 162 : Jiranku bertudung...



Semenjak dua menjak ini, aku berkesempatan mencuci kereta sendiri dirumah. Sambil tu bolehlah menghirup udara petang yang damai lagi tenang. Dan isteriku pula mengendong anak kami untuk mengajar dia melihat dan mengenal dunia.

Secara kebetulan, lalu jiranku yang kebiasaanya memparkir kereta dihalaman rumahku. Kemungkinan petang itu dia pulang awal dari kerja kot, jadi terserempak kami.

Seperti biasa dia akan menegur kami sekeluarga paling tidak pun senyum menyapa. Apa yang menghairankanku, perwatakkannya kali ini agak lain.

Oh ya, dia sudah bertudung. Kerana sebelum ini dia tidak bertudung.. Hatiku mengucap " alhamdulillah ". Kami suami isteri berpandangan sesama kami lalu tersenyum .

Meskipun, ia memakai tudung akan tetapi memakai ia t-shirt lengan pendek. Bagiku ia bukan sebuah masalah. Kerana itu merupakan proses perubahan dia secara beransur-ansur.

Mungkin selama ini, dia hanya ada baju lengan pendek tidak ada lengan panjang. Mungkin selama ini dia hanya ada seluar jeans yang ketat. Secara lojiknya dia memerlukan duit untuk membeli pakaian baru yang lebih menutup aurat.

Atau kefahamannya tentang aurat hanya menutup rambut. Aku hairan melihat ustaz-ustaz yang suka mengecam dan mengkritik pelaku-pelaku maksiat atau mereka yang tidak menutup aurat.

Senang-senang saja menghantar mereka-mereka ini ke nereka. Kita dituntut membenci perbuatan maksiat itu, bukan membenci pelaku maksiat itu. Ia merupakan sebuah perkara yang berbeza.


Kenapa kita tidak menegur dengan kasih sayang. Islam itu datang dari nabi dengan akhlak dan bicara yang santun. Kenapa kita begitu mudah menghantar orang ke neraka. Apakah neraka itu kita yang empunya???

Islam dengan jelas menyuruh kita mencegah kemaksiatan atau kemungkaran dengan 3 cara :

1. Menggunakan kuasa atau pangkat yang dimiliki dalam sebuah organisasi.
2. Menegur dengan lisan, mengkritik dengan tulisan.
3. Berdoa didalam hati agar si pelaku maksiat itu berubah.

Apa-apa pun aku mendoakan jiran ku itu menutup aurat dengan sempurna pada suatu hari nanti. Muga Allah memberikan hidayah dan kekuatan kepadanya dan kepada kita semua. Amin.. Allahua'lam..

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
5.33pm
25-2-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails