Isnin, 18 Februari 2013

Coretan Yang Berkelana 160 : Kesukaran berdakwah pada keluarga..



Merasa terpanggil aku untuk menulis entri ini setelah melihat beberapa keping gambar anak-anak seorang ahli motivasi yang terkenal. Dan sebelum itu sempat juga aku melihat beberapa keping gambar anak-anak para pemimpin tertinggi di Malaysia.

Sudah menjadi bual bicara masyarakat, dengan mengatakan bagaimana menjadi pakar motivasi jika anak dan isteri pun tidak boleh dimotivasikan.

Justeru masyarakat mula mempertikaikan, " Bagaimana boleh menjadi pemimpin yang hebat jika anak dan isteri pun tidak boleh dipimpin kearah agama yang betul?

Semua ini bermain dibenak pemikiranku. Zaman sekarang manusia sudah mula hilang etika dan ketamadunan akhlak dengan menelajangkan kisah peribadi insan dibalik tabir kehidupan mereka.

Ops, sebelum itu teringat aku kisah fitnah yang berlalu tahun lepas berkaitan dengan kisah Ustaz Badrul Amin yang ditangkap kerana berkhalwat. Tidak kurang juga isu berkaitan Dato Seri Anwar yang difitnah meliwat. Terfikir aku, seandainya mereka tidak melakukan kesilapan itu? Bagaimana dosa orang yang memfitnah mereka? 

Akan tetapi, jika benar-benar melakukan perbuatan itu? Nah serahkan saja sama Allah.. Allah lah Yang Maha Membalas. Jika mereka bertaubat, mereka itu lebih mulia. Kerana Allah mencintai orang-orang yang bertaubat.

Sebelum kita berbicara lebih jauh lagi. Cuba kita renungi kisah bagaimana Nabi Nuh a.s berdakwah kepada kaum dan keluarganya.

Ternyata, orang yang membangkang beliau adalah anak dan isterinya. Sama halnya kisah Nabi Ibrahim a.s yang mana dakwahnya menyuruh meninggalkan ajaran menyembah berhala telah ditentang oleh ayahandanya sendiri.

Dan kisah yang paling menyayat hati, pabila Rasulullah s.a.w kita mula menyebarkan ajaran Islam ditentang dan dihina oleh bapa saudaranya sendiri Abu Jahal. Bahkan perhubungan kaum kerabat sudah dibuang jauh-jauh demi menyatakan keimanan pada berhala yang diberi nama al-Lata, al-Mana dan al-U'za.

Semua hal ini terkait rapat dengan kita. Bagaimana kita membentuk sahsiah keperibadian kita. Bagaimana akhlak kita sebagai orang Islam lagi beriman.

Apakah ini diajar oleh Rasulullah s.a.w.? Nyata sekali tidak. Tidak dinafikan bagaimana hebatnya seseorang itu diluar rumahnya, dia bisa memberi ceramah tanpa teks dengan berjam-jam. Dia bisa berdakwah kepada ratusan ribu orang. 

Selagi mana dia diberi gelaran sebagai manusia, dia tidak lari dari kelemahan. Sepayah-payah berdakwah untuk masyarakat luar, lebih payah untuk berdakwah kepada keluarga sendiri. Namun itulah realiti..

Semoga kita menjadi hamba Allah yang soleh yang dapat membawa keluarga dan masyarakat kita untuk mendaki tangga-tangga ke syurga. Amin....

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
5.48pm
18-2-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails