Ahad, 24 Februari 2013

Bedah Filem 3 : Perempuan Berkalung Sorban.



Perempuan Berkalung Sorban. Sebuah cerita yang sudah lama mengunjungi pawagam. Cuma aku baru berkesempatan menonton di televisyen. 

Pendapat aku, ini merupakan sebuah cerita yang menarik. Biar pun agak pahit pada kritikan yang terdapat didalamnya, secara jujur ku akui itulah yang berlaku pada sebilangan pemahaman watak orang yang beragama.

Bahasa yang lebih mudah, layak digelar jumud. Cerita ini mengkritik tindakan dan pemahaman orang-orang agama yang meletakkan wanita dibawah. Memang tidak dapat dinafikan lelaki itu paling tinggi dalam soal darjat dan hak kemasyarakatan.

Tetapi tidak bisa kita nafikan telah lahir wanita-wanita yang mulia, yang hebat dan terkenal dimuka dunia. Antaranya isteri Rasulullah s.a.w. iaitu A'isyah, Khadijah, isterinya Firaun Asiah dan tukang sisir rambut anak Firaun Masyitah, ibu Nabi Isa yakni Maryam.

Mereka ini merupakan wanita-wanita suci dan menjadi teladan yang baik bagi umat wanita masa kini. Selain memiliki kecekalan hati disadur pula kebijaksanaan mereka apa lagi dalam soal menguruskan rumah tangga.

Aku memuji cerita ini kerana ia mengangkat martabat wanita. Dan yang paling aku puji sikap Ustaz Khudori yang patut dicontohi oleh semua lelaki diluar sana khususnya aku. Sikapnya yang lunak dalam berdakwah dan mengeluarkan kata-kata nasihat yang baik merupakan contoh dakwah yang patut kita ikuti.

Akan tetapi ada beberapa perkara yang kurang aku senangi :

1. Annisa mengajak Ustaz Khudori berzina untuk melepaskan dirinya keluar dari kesengsaraan jumud itu.
2. Filem ini tidak membahaskan erti " Kebebasan" yang tepat.
3. Buku-buku yang diedarkan tidak dinyatakan.
4. Buku-buku yang diedarkan lebih merujuk kepada novel-novel cinta.

Mungkin itu hanyalah pendapat aku sahaja dan mungkin juga aku silap untuk memahami apa sebenarnya yang ingin disampaikan oleh pengarah filem tersebut. 

Cadanganku, jika kalian belum menonton filem ini tontonlah. Ia bisa membuka mata fikiran anda. Aku berikan 4 bintang setengah untuk hasil yang terbaik ini. Allahualam.


Perempuan Berkalung Sorban

~ Kembara Meraih Cinta iLahi~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.21pm
24-2-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails