Isnin, 4 Februari 2013

Coretan Yang Berkelana 159 : Mungkin suatu hari nanti..



Pada minggu yang telah lalu, aku berkesempatan menziarahi pakcikku yang sakit akibat stroke @ angin ahmar. Sekadar perkongsian bersama, stroke adalah nama saintifik bagi darah beku dibadan dan otak yang mengakibatkan kita bisa lumpuh separuh badan.

Pada sudut Islam pula, ia dipanggil Rihul Ahmar  atau Angin Merah  yang lebih dikenali Angin Ahmar dalam panggilan orang melayu.

Penyakit ini telah ada pada zaman Nabi Sulaiman a.s lagi. Ia bertujuan menyerang manusia dan bertindak sebagai asbab  bagi kematian manusia.

Aku difahamkan oleh sepupuku, kala pakcikku sedang mengambil wudu' untuk menunaikan solat Dhuha ia terkena serangan tersebut.

Aku mengucap syukur yang panjang. Alhamdulillah. Alangkah indahnya kala kita diserang penyakit atau pun dijemput kematian didalam keadaan mengabdikan diri kepada Allah. 


Terpandang aku tongkat yang dipakai pakcikku itu. Benak hatiku berkata, siapa sangka mungkin suatu hari nanti, aku juga akan memakai tongkat itu. Allahua'lam...

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
1.36pm
4-2-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails