Khamis, 21 Februari 2013

Coretan Yang Berkelana 161 : Lain yang dicakap lain yang difaham...



Saat mendengar kuliah dimasjid itu, sang ustaz sedang berbicara tentang hukum makan babi. Sang ustaz menyatakan hukum sambil berkata, " Kita dibolehkan makan babi.....", tiba-tiba si pendengar sakit perut lantas keluar dari perkarangan masjid untuk menunaikan hajat.

Dengan cebisan ilmu yang didengarinya tadi, dalam perjalanan dia mengatakan " oh bolehlah kalau nak makan babi...".

Sedangkan yang sang ustaz ingin sampaikan adalah " Kita dibolehkan makan babi jika dalam keadaan darurat dengan syarat tidak ada suatu jenis makanan pun yang bisa dimakan lantaran peperangan atau tersesat di dalam hutan..".

Mungkin situasi diatas acap kali berlaku dalam kehidupan kita. Menjadi sebuah kesalahan dalam hidup manusia, apabila mendengar sebuah khabar atau berita atau potongan ayat Quran mahupun cebisan hadis dengan mendengarnya separuh-separuh.

Ini akan menjadikan kita berhukum dalam keadaan yang salah. Secara tidak langsung, apa yang mahu disampaikan oleh si penyampai sudah tidak tepat disisi pendengarnya.

Bertitik tolak dari perbuatan itulah lahirnya ilmu-ilmu yang boleh dikatakan sesat dan tidak menepati hukum syara'.

Perkara yang sedemikianlah yang menyebabkan aku takut kala aku mengajar atau berkongsikan ilmu. Ini kerana, lain yang aku sampaikan lain yang difahamnya.

Tidak kurang dari itu, si pendengar yang mempunyai sifat taksub dan fanatik terhadap sesuatu perkara yang tidak mahu mendengar pendapat orang lain. Lantaran disebabkan sifat dan ilmunya yang merasakan hanya dia sahaja yang betul.

Sering aku berdoa agar Allah menyampaikan ke dalam hati para pendengar seperti apa yang ingin aku sampaikan. Agar tidak wujud fitnah yang boleh menyebabkan perpecahan dan perkelahian. 

" Ya Allah jadikanlah kami orang yang beriman dan beramal dengan ilmu yang kami miliki Ya Allah ".. Amin.. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
1.08pm
21-2-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails