Ahad, 12 Mei 2013

Coretan Yang Berkelana 169 : Ustaz apa itu malaikat?



Alhamdulillah semakin hari semakin banyak pembacaan dan kajian yang dilakukan oleh Tea dan kami sering bertemu untuk berdiskusi tentang apa itu Islam dan Iman.

Setiap kali pertemuan, Tea pasti akan bertanya soalan yang banyak. Melihat kesungguhan dia mengkaji Islam aku merasa sedih dengan anak melayu Islam yang pada hari ini sudah melalaikan apa yang diajar oleh Islam itu sendiri.

Buku yang dibaca oleh Tea.

" Ustaz saya ada soalan sikit la nak tanya dengan ustaz", tanya Tea kepadaku. Lalu aku menjawab, "tanya jelah  mana yang saya tahu saya akan cuba jawab dengan sebaiknya".

Tea : Ustaz apa itu malaikat ?
AG : Malaikat merupakan makhluk yang diciptakan oleh Allah. Cuma mereka tidak boleh dilihat dengan mata kepala kita Tea. Adapun malaikat itu Allah ciptakan mereka tanpa ada nafsu, mereka hanya mempunyai iman dan taat melaksanakan perintah Allah. 
Tea : Kenapa Saidina Umar itu mulia ya Ustaz?
AG : Saidina Umar sebelum memeluk Islam merupakan orang yang terlalu membenci Islam. Selepas dia memeluk Islam dia merupakan orang yang penting dalam Islam ketika dizaman itu. Allah memberi pengajaran kepada kita, seorang yang jahat pada waktu semalam, mungkin dia lebih mulia pada esok harinya Tea.
Tea : Ustaz kenapa ada perempuan Islam tak tutup aurat?
AG : Sebelum saya menjawab pertanyaan awak Tea, ada tak orang dari kalangan Budha yang tidak pergi sembahyang?
Tea : Ada ustaz. Kenapa ya?
AG : Sama juga macam kami orang Islam, ada orang Islam yang hanya Islam berdasarkan pada lisannya sahaja, tetapi tidak mengamalkan apa yang disuruh oleh Islam, kerana mereka lalai dengan dunia yang menyuruh mereka menayangkan aurat agar kelihatan seksi dan cantik, Allahua'lam.
Tea : Oh, macam tu ye ustaz. Terima kasih ustaz.
AG : Sama-sama. Moga Allah memberikan hidayah Nya kepada kamu Tea.

Ini merupakan antara dialog kami berdua, yang sebenarnya banyak lagi soalan yang Tea tanyakan kepadaku. Selepas itu kami bersalaman dan berpisah. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
4.09pm
12-5-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails