Isnin, 26 Ogos 2013

Coretan Yang Berkelana 181 : Tsunami di Kuala Muda, Kedah.



Pengembaraan di Kedah ku teruskan lagi. Kali ini aku berkesempatan melawati Kuala Muda Kedah. Sebelum itu untuk pengetahuan kalian, Kuala Muda ini ada dua. Kuala Muda Kedah dan Kuala Muda Penang yang memisahkan kedua tempat itu hanyalah sebatang sungai.


Di sana aku dibawa menaiki bot yang memisahkan antara Kedah dan Penang. Dikatakan sungai itu terlalu dalam. Dan menurut riwayat masyarakat setempat sewaktu berlakunya tsunami itu, sungai yang menjadi pemisah itu kering pada peringkat awal.


Sehinggalah datangnya ombak yang pertama yang naik ke darat dan menghancurkan rumah-rumah yang ada dipesisir pantai saat itu.


Seperkara lagi, jarak antara pantai dan rumah nelayan-nelayan itu kira-kira beberapa ratus meter. Semenjak dari tragedi tersebut, nelayan-nelayan telah membina rumah yang lebih jauh sedikit dari pantai. 


Tidak ketinggalan pihak kerajaan juga telah membuat tembok dari batu-batu dan pasir sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya berlaku tsunami  kali kedua.


Dikatakan masyarakat setempat, tempat pengumpulan bot dan sampan-sampan yang pecah yang dijadikan sebagai lambang tempat bersejarah sering mengalami kejadian misteri dan aneh. Antaranya penduduk kampung sering ternampak kelibat orang dan ada juga yang mengatakan rupa seperti pocong. Allahua'lam.


~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
9.32pm
26-8-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails