Sabtu, 19 Julai 2008

Renungan Sejenak 2 : Simbolik kehidupan....

Assalamualaikum.. Erm, cuba perhatikan ek.. Sebelum kita mengambil lesen memandu, seseorang itu mestilah membaca buku Kurikulum Pendidikan Pemandu (KPP). Ini kerana di dalam buku tersebut akan mengajar seorang pemandu itu untuk memandu dengan berhati-hati dan cermat di jalan raya. Kemudian setelah menduduki ujian memandu dan lulus barulah seseorang itu dibenarkan memandu.

Pabila seorang pemandu itu melakukan kesalahan di jalan raya misalnya melanggar lampu isyarat merah, maka pegawai Polis akan menahan serta menyaman pemandu itu. Seandainya, memandu itu enggan membayar saman, dia boleh dipenjarakan serta dihadapkan ke Mahkamah dan dijatuhkan hukuman.

Cuba perhatikan dan renungkan sebentar, seorang Muslim yang hidup di dunia ini akan dibekalkan dengan satu petunjuk (guide line) yakni al-Quran yang kita sering baca lebih- lebih lagi Surah Yasin pada malam Jumaat tu pun kalau pi surau dan masjid le.. Jika seorang muslim itu membuat suruhan dan melanggar arahan yang telah ditetapkan dalam al-Quran dan hadis, maka Roqib dan A'tid akan mencatatkan apa yang dilakukan.. Kemudian akan dibicara di Padang Mahsyar nanti. Setelah dihisab akan dimasukkan kedalam syurga mahupun neraka..

Jadi cuba kita perhalusi sedalam- dalamnya, simboliknya kehidupan kita di dunia ini... Buku undang-undang memandu boleh diibaratkan seperti al-Quran dan hadis. Ingat!! Aku tak sama kan tau, tapi cuma bagi perumpamaan sahaja. Nauzubillah al-Quran dan hadis sama mana-mana kitab yang ada dimuka bumi ni.. Pegawai Polis pulak seumpama macam Roqib dan A'tid, Padang Mahsyar macam Mahkamah Sivil / Syariah / Persekutuan dan sebagainya... Dan neraka seumpama penjara/ lokap......

Bayangkan, apakah nilaian kalau seseorang itu hanya mempelajari undang-undang memandu dijalan raya, akan tetapi dia melanggar semua peraturan itu. Misalnya, melanggar lampu merah, membawa lebih dari had laju yang ditetapkan.. Ini kerana peraturan di jalan raya tidak boleh ikut separuh-separuh.. Sama juga begitu juga, apakah nilaian kita membaca al-Quran tiap-tiap malam Jumaat, kadang-kadang makna pun tak tahu..hehe Jangan marah na...(",) Tapi bagus jugak la, dari tak baca langsung.. Tiap- tiap tahun, adakan tilawah al-Quran, tapi membuat apa yang bercanggah dan tidak mengikuti dengan apa yang kita baca, dan yang lebih teruk lagi kita melanggar serta menambah lagi benda yang sememangnya sudah sempurna...

Jadi sama-samalah kita berfikir, wahai insan yang mempunyai akal...
Jangan marah na...
Ini hanyalah fikiran aku saja.. Mungkin kalian punya pemikiran yang lebih hebat daripada aku silakan...
Akhir kalam, Wassalam.....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails