Isnin, 14 Julai 2008

Coretan Yang Berkelana 1 : Up Town & Kita?????

Assalamualaikum.... Erm, baru-baru ni ada seorang sahabat aku ajak aku pi uptown.. Ah, terasa malas nak pergi lak, yela lagi pun malam minggu... tapi aku pergi jugak le, pasal dah lama sangat tak pi... Tujuan aku tulis nie, bukan le nak cerita pasal aku pi uptown tu.... Tapi cuba kita renung sekejap, tujuan diadakan uptown itu adalah itu menaikkan ekonomi orang-orang melayu..

Di situ, kalau kita lihat ramai para peniaga dari kalangan orang melayu yang menjual bermacam- macam barang.... Tapi sedarkah kita apa yang terjadi pada uptown kini??? Sehingga ada dikalangan member-member ku yang berkata "kalau korang nak tengok seluar dalam or baju dalam awek2, korang pi le uptown"....

Apa yang terjadi kini, uptown bukanlah tempat menaikkan ekonomi orang melayu, tetapi sebagai tempat menunjukkan peha yang gebu, betis yang mulus dan sebagainya... Tidak kurang jugak, uptown juga sebagai tempat menunjukkan suara yang sumbang2 tu (karaoke)...hehe

Kita perhatikankan lagi dengan lebih halus, ramai yang datang ke uptown dengan ber'couple', berjalan-jalan kemudian singgah minum disitu dan kemudian balik... Tanpa membeli apa-apa barang.... Mungkin ada pendapat yang mengatakan hek eleh kau nie, 'kita orang datang uptown nak window shopping je' kecoh la kau nie...

Yup, memang betul apa yang dikatakan itu... Kita ke uptown pun kalau tak beli barang boleh jugak window shopping macam shopping kompleks tu... Tapi sampai bila????
Kalau beginilah sikap kita, sampai bila2 pun melayu takkan memegang ekonomi dinegara sendiri... Penat je buat pertubuhan, persatuan untuk orang-orang melayu....
Ops, sebelum terlupa, apa yang aku tulis ni, hanyalah pendapat aku sahaja.. Mungkin betul, mungkin tidak... Kalau kalian mempunyai sudut pemikiran yang berbeza silakan...

Oleh itu, berfikirlah wahai manusia yang mempunyai akal.....
Akhir kalam, fikir-fikirkanlah.....
Wsalam...... ;p

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails