Sabtu, 7 Mac 2009

Coretan Yang berkelana 8 : Kita belum miskin lagi...


Assalamualaikum sahabatku sekalian.. Diharapnya semua sihat belaka. Dikesempatan ini aku akan berkongsi pengalaman aku di Medan.

Medan merupakan bandar ke 3 terbesar di Indonesia. (kalau tak silap aku la). Medan terletak di kepulauan Sumatera Utara. Apa yang aku ingin kongsikan adalah kenikmatan hidup yang kita kecapi di Malaysia.

Berdasarkan gambar disebelah ni, apa yang kalian dapat perhatikan.. Ini adalah gambaran masyarakat Indonesia di Medan yang miskin. Mereka akan mengutip sayur-sayur, buah-buahan yang dibuang ditempat pelupusan sampah tersebut.

Untuk pengetahuan kalian, ini adalah laluan aku setiap hari untuk aku pergi ke kampus. Disamping itu akan kewujudan ibu-ibu yang tua, anak-anak yang seharusnya pergi ke sekolah tetapi membantu ibu mereka mengutip sampah bagi menampung makanan mereka agar tidak lapar..

Setelah melihat mereka mengutip sampah tersebut, terlintas dibenakku, "semiskin-miskin kita belum ada yang makan sampah, yang makan sampah pun budak-budak PUNk"..


Pada pandangan dan pemerhatian aku, aku mendapat 3 pengajaran ;

  1. Rakyat kita akan menjadi sebegini jika kerajaan tidak membanteras korupsi.
  2. Rakyat kita harus dididik dengan iman dan belajar bersyukur.
  3. Pemerintah harus menangani permasalahan kemiskinan dan jangan fikir TEMBOLOK sendiri.
Akhir kalam, sekian itu sahaja coretan yang berkelana untuk kali ini. Sekian wassalam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails