Khamis, 19 Julai 2012

Mistik Melayu 3 : Tangkal Ladam Kuda




Di dalam amalan melayu yang terdahulu, ada dari kalangan mereka yang mengamalkan menggantung ladam kuda di atas pintu rumah.

Antaranya dikatakan boleh menghalang roh-roh jahat atau santau mahupun kiriman sihir dari luar. Ia bertujuan untuk melindungi diri dan keluarga dari bahana sihir.

Kebanyakkan dari ladam kuda ini, dikatakan sudah diisi dengan jampi-jampi tertentu atau bahasa yang mudah dimanterakan ladam kuda tersebut.

Jampi yang dipakai terdiri dari bahasa melayu dan bahasa yang lain yang kadang-kala sukar dimengerti maknanya.

Mungkin ada yang bertanya bagaimana pandangan Islam mengenai tangkal ladam kuda ini? Menurut kebanyakkan ulama' melarang amalan mengantung tangkal. Kerana dikhuatiri boleh jatuh ke lembah kesyirikkan.

Ada juga ulama' yang berpendapat tidak mengapa menggantung tangkal selagi mana tangkal tersebut tidak dipengaruhi dengan jampi-jampi yang boleh menjatuhkan akidah seseorang.

Tapi bagi aku? Aku lebih selesa menggunakan kelebihan ayat Kursi  yang telah dijamin Allah dan RasulNya.  Kerana sudah termaktub di dalam sabda Junjungan kita :

" Apabila kamu masuk ke tempat tidurmu, maka bacalah ayat Kursi ' Allahu la ilaha illa huwal hayyul qayyum' sehingga habis ayat ini. Maka sesungguhnya akan sentiasa ada penjaga dari Allah untuk kamu dan syaitan tidak akan dapat mendekati kamu sehingga pagi ". H.R. Bukhari.

Dan pokok perkara yang paling penting, bukan ayat kursi itu akan tetapi keyakinan kita kepada Allah yang paling diutamakan. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
9.00pm
19-7-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails