Jumaat, 14 November 2008

Coretan Yang Berkelana 4 : Teman, kawan dan sahabat….


Assalamualaikum sahabat2 sekalian. Apa kabar? Moga2 sihat la hendaknye, amin.Bagaimana dgn hari yg dilalui? insyALLAH moga perjalanan hidup kita dirahmati oleh ALLAH, amin.. Teman, kawan dan sahabat?? Erm, kalian mesti selalu mendengar perkataan ini right. Huhu cakap omputih la pulak. Apakah bezanya diantara 3 perkataan tersebut.. Seorang sahabat aku pernah tanya begitu kepada aku. Poning jugak kopalo eden ni ha..
Mungkin dari segi bahasa ia memang sama, betul tak? Tetapi kalau kita mendalami maknanya secara pengalaman hidup, kita akan dapat menemui apakah perbezaanya diantara ketiga-tiganya.
Tetapi dlm tulisan kali ini, aku tak nak membahaskan maksud tersurat dan tersirat kalimah tersebut, nanti ade orang kata aku ni cikgu bahasa melayu la pulak..huhuhu Apa yg pentingnya, aku nak sampaikan kat sini, pernahkah kalian mempunyai teman, kawan dan sahabat? Jawapannya tentu ya, bukan.
Pernahkah kita menghubungi member kita tu?? Selalukah kita pergi menziarahinya?? Adakah kita selalu bertanya tentang keadaan & kesihatannya? Bagaimanakah keadaan keluarganya? Hehe, pasti ramai yg jarang berbuat demikian bukan..
Rata2nya, yg aku perhatikan dlm kehidupan aku dan member2 aku, manusia hanya mencari teman, kawan dan sahabat ketika susah je, betul tak??? Contohnya, ketika sakit tak pun ketika kereta accident.. Ade jugak yg time mintak tolong je, macam telepon member ketika sesat arah jalan, telepon member ketika nak tumpang tidur rumah walaupun tak berapa rapat, ada jugak yg baru telepon member ketika bergaduh sampai dah nak kena pukul oleh geng yg ramai dan sebagainya..
Jadi, seharusnya kita bermuhasabah kpd diri kita tentang sifat ukhwah yg kita sendiri bina dan kita sendiri yg memusnahkannya.. Bagaimana kita mahu menjadi ummat ISLAM yg bersatu, kalau telepon member hanya cari geng untuk bergaduh sahaja????
Akhir kata, ini hanyalah sebahagian dari analisa kehidupan yg berada disekelilingku sahaja. Mungkin kalian mempunyai pengalaman yg lebih banyak lagi dahsyat daripadaku, maka dipersilakan…
Akhir kalam, berpikirlah wahai insan yg mempunyai akal.. Wassalam…… ;p

1 ulasan:

khairul anuar berkata...

kawan - bnyk (ade dlm myspace, frenster, dlm phonebook etc.)

sahabat - kurang (ade kt top fren or activ 10)

sahabat dunia akhirat - sangat sangat kurang (jelma dlm mimpi, no tepon hafal, jumpe suke, pisah sedih)

peace!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails