Isnin, 10 Ogos 2009

Coretan yang berkelana29 : Mahasiswa tunjang negara (1).



Assalamualaikum sahabatku sekalian, maaflah lama tak update. Alhamdulilah, sekarang aku dan kawan-kawanku sedang praktikel di Kuang. Sejak 9 Julai - 9 Ogos. Kami di sini adalah untuk merealisasikan impian masyarakat, impian para ulama' dan juga amanah yang ALLAH S.W.T yang telah taklifkan kepada kami.

Kami di sini tinggal bersama keluarga angkat terutama bagi perempuanlah. Yang lelaki tinggal di Balai Raya, bukan pe setelah bermesyuarat adalah lebih baik perempuan tinggal bersama keluarga angkat dan itu adalah lebih selamat dan terjaga. Hari perasmian serta hari penyerahan keluarga angkat berlangsung pada jam 10.0am (9 Julai). Program ini dirasmikan oleh Dekan kami dari Fakulti Syariah Prof. Dr. Ahmad Fadhil Lubis serta En. Rahim Pegawai Penyelaras Dun Kuang.

Program praktikel ini ini memuatkan beberapa program, antaranya :
1. Bidang agama : Seperti mengajar al-Quran, tazkirah dan kuliah di masjid, imam solat fardhu serta solat Jumaat, khatib Jumaat, kem Smart Solat, kursus imam dan bilal, kursus menyelanggara jenazah, membina organisasi Remaja Masjid dan sebagainya.


2. Bidang pendidikan : Seperti mengajar di sekolah agama, membimbing pramuka, melaksanakan pesantren kilat, membentuk kegiatan kesenian seperti berzanji, qasidah.

3. Bidang penyuluhan dan kaunseling : seperti penerangan di dalam bidang undang-undang, ekonomi, bimbingan keluarga sakinah mawaddah wa rohmah.

al-Haqir ila robbihi
ibnumaulub

12.05am

11-08-2009

Shah Alam.

Prof. Dr. Fadhil Lubis sewaktu sedang berucap.

Keadaan mahasiswa sewaktu hari perasmian Kuliah Kerja Nyata.

Penulis bersama dengan ayah angkatnya, sewaktu majlis penyerahan keluarga angkat.

Semua mahasiswa yang terlibat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gempak la beeb...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails