Rabu, 23 Jun 2010

Tazkiyatul Nafs 3 : Nape susah sangat ek....


Kadang-kala kita sering bercita-cita untuk melakukan sesuatu yang terlalu berat untuk kita lakukan sebenarnya. Ramai orang mudah berkata kalau aku kaya, aku akan suka bersedekah. Kalau sihat aku akan banyak solat sunat, berzikir dan sebagainya.

Tapi dalam sesetengah keadaan perkara yang paling mudah untuk dibuat tapi itu yang paling sukar dan kita sering alpa. Banyak contoh yang bisa kita ambil untuk dijadikan sebagai sebuah latihan yang sering kita tinggalkan.

Tatkala kita selesai membuang air kecil dan besar, berapakah ramai orang di kalangan kita yang sering mengucapkan "alhamdulilah". Pernahkah kita bersyukur kepada Allah akan nikmat  membuang air kecil dan besar itu. Ramai orang-orang yang disekeliling kita terpaksa dibedah untuk membuang najis akibat tidak dapat membuang najis seperti biasa.

Kenapa kita hanya membaca doa makan ketika memakan nasi sahaja. Kemana doa makan kita ketika memakan sekeping roti atau sebungkus cekedis. Kemana "bismillah" ketika meminum air tin atau air mineral dalam botol. 

Apakah nikmat Allah itu hanya sebuah nikmat yang besar-besar sahaja yang bisa dibaca doa dan disyukuri. Bagaimana nikmat nafas serta kehidupan yang kita lalui setiap hari.. Jadi kemana kesyukuran kita pada Dia. Apakah berat untuk merenungi setiap nikmat dan mensyukurinya. Hurm... Nape susah sangat ae... 

al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.43am
23-6-2010
Seksyen 9, Shah Alam..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails