Isnin, 30 Januari 2012

Coretan Yang Berkelana 128 : Meraikan anak yatim Nur Ikhlas, Kg. Kundang.


Teringat aku akan sebuah pesanan dari Rasullah :

Daripada Abu Umamah diceritakan bahawa Rasullah s.a.w bersabda yang maksudnya : 
" Barangsiapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah s.w.t, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barangsiapa berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada disyurga seperti ini (Rasullah mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya). Riwayat Ahmad.

Alhamdulilah semalam "team usroh" aku berjaya melaksanakan sebuah program bersama anak yatim. Ini berikutan dengan hadis yang tertera seperti di atas. Persiapan selama 2 minggu membuahkan hasil.

Alhamdulillah program berjalan seperti apa yang direncanakan. Bermula seawal jam 10am dan berakhir pada jam 5pm. Team usroh mengadakan program motivasi, LDK (latihan dalam kumpulan), dan beramah mesra dengan mereka.

Sedih rasa hati ini, pabila melihat mereka hidup tanpa melihat ayah dan ibunya. Kebanyakkan mereka diambil dari Kedah, Penang dan sekitar Kuala Lumpur.

Pabila memandang wajah mereka, hati ini menjadi terlalu bersyukur kerna aku masih lagi punyai ayah dan ibu. Aku dapat bermanja dan bermesra dengan mereka. Anak-anak ini?

Mereka hidup dengan berkongsi kasih pada mereka yang sudi melayan mereka. Mereka baru mula mengenal kehidupan. Perjalanan mereka masih panjang. Kami mendoakan agar mereka semua berjaya dunia dan akhirat. Amin... Insyallah..

Terima kasih tidak terhingga kepada Pengulu Batu Arang, Penghulu Kg. Kundang, Mak Salasiah, isteriku yang tercinta dan sahabat seperjuangan..... 









~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
aL-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
9.59pm
30-1-2012
Kg. Melayu Kundang, Rawang

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails