Khamis, 26 April 2012

Coretan Yang Berkelana 134 : Mukmin itu bak "arowana"..



Mukmin dalam erti kata lain adalah orang yang beriman. Muslim bermakna orang islam. Seandainya seseorang itu hanya mengucap dua kalimah syahadah, tidak mendirikan solat, tidak menutup aurat maka dia belum lagi beriman dengan apa yang telah diperintahkan oleh Allah dan Rasulnya.

Mukmin ini bisa kita didefiniskan bak "arowana" atau lebih dikenali "ikan kelisa".1 Arowana ini amat bernilai dari telurnya hingga menjadi pembiak baka. Harganya bisa mencapai ribuan ringgit. 

Begitulah kita sebagai seorang muslim yang mukmin. Sejak dari kita dilahirkan dimuka bumi Allah sebagai khalifah hinggalah kita menutup mata, kita amat BERNILAI disisi Allah. Dengan syarat jika kita menuruti segala suruhanNya. 

Kekadang, timbul benak dihati mempersoalkan kenapa Allah menyuruh kita begini, kenapa Dia melarang kita begitu. Memang tidak dapat dinafikan lagi, setiap suruhan apatah lagi laranganNya mempunyai sebab dan pengajaran yang perlu dikaji.

Akan tetapi, ketahuilah.! Jawapan orang yang paling beriman tika ditanya mengapa dihanya menurut perintah Tuhannya? Dia menjawab, "Aku hanya seorang hamba yang tidak layak mempertikai setiap arahanNya". Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.16pm
26-4-2012
Shah Alam

Nota kaki :


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails