Selasa, 4 September 2012

Coretan Yang Berkelana 147 : Seminggu nak raya daku ceraikan dia..



Malam tadi macam biasalah. Bermula kisah kehidupan aku seperti yang dulu-dulu. Usai kelas bahasa arab, datang seorang abang bertanya kepadaku.

" Ustaz ada kelapangan sekarang tak? tanya abang itu.

" Eh takdelah bang, ada apa ya? tanya aku kepada dia.

" Sebenarnya ustaz saya dah bercerai dengan isteri saya seminggu lagi nak raya. Kalau ikutkan bulan sebelas ni, genap perkahwinan kami setahun, " abang itu memulakan ceritanya.

" Napa abang bercerai? tanya aku.

" Saya sering dihina ustaz. Dulu masa sebelum kahwin ok. Sebulan menjelang puasa dia asyik maki-maki saya, tengking-tengking saya. Sampai satu tahap dia halau saya dari rumah dia. 

Dah banyak kali dia halau saya. Lagipun memang rumah dia, saya sedar, " mata abang itu sedikit berair kala meluahkan perasaannya kepadaku.

" Abang talak berapa? Dah proses ke mahkamah ke? " aku memberi respon kepadanya.

" Saya talak satu je ustaz, saya bagi peluang kepada dia. Dah dalam proses mahkamah dah. Saya banyak kali datang rumah dia pujuk dia. Dia tetap halau saya. 

Kalau saya telefon tak angkat, sms tak berbalas. Tapi saya tetap bayar bil-bil dan hutang-hutang dia. Nak kata saya jahat ustaz, saya dah tolong bayarkan hutang dia hampir 50k, " abang itu meneruskan ceritanya.

" Sabarlah bang mungkin ini ujian, saya pun tak boleh cakap banyak kerana saya dah berumahtangga. Setiap orang ada ujiannya tersendiri. Allah itu sayangkan kita. 

Dia beri ujian untuk mencari perhatian kita agar tak lupa kepada Dia. Banyakkan bersabar ya bang.." aku menasihatinya sekadar yang mampu.

" Insyallah ustaz, ustaz doakan saya ye. Biar saya kuat untuk datang kelas agama ni. Dan doakan agar kami bersatu kembali, " abang itu itu bersalaman dengan aku.

" Insyallah saya doakan ye bang. Saya juga lemah, bersama-samalah kita cari keredhaan Allah, " aku menyambung dan kemudian kami berpisah.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
4-9-2012
12.33pm
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails