Jumaat, 12 April 2013

Coretan Yang Berkelana 166 : Menulis bukan kerna nama...




Setiap orang dianugerahkan Allah dengan kelebihan, keistimewaan dan turut diselitkan dengan sifat kelemahan sebagai manusia.

Manusia itu bebas menggunakan setiap kelebihan yang Allah berikan kepada dia, samada dia menggunakan kelebihan itu sebagai jalan untuk ke syurga mahupun dia memilih untuk terpelecok ke neraka.

Apa pun, akal merupakan kelebihan dan keistimewaan yang dianugerahkan Allah yang tidak ternilai dalam erti kata lain terlalu mahal nilainya sehingga tidak boleh ditaksir dengan nilai matawang.

Akal merupakan merupakan kelebihan yang dianugerahkan Allah untuk membezakan antara manusia dengan haiwan.

Apa yang akan jadi jika manusia hidup tanpa akal? Sudah pasti jawapannya manusia akan bertelanjang persis binatang kerana tidak tahu menilai kecantikkan badannya bukan untuk dipertontonkan kepada manusia sebaliknya kecantikkan itu untuk disyukuri.

Begitulah yang terjadi pada blog aku ini. Aku meminta maaf sekiranya apa yang aku tulis boleh jadi dibenci oleh para pembaca. Aku tetap memegang prinsip " aku menulis bukan kerna nama ".

Apalah nilaian disebalik nama, gelaran, pangkat dan sebagainya. Kesemua itu tidak pernah menjadi jaminan untuk melangkahi pintu syurga.


Aku menulis kerana Sang Pencipta. Allah telah mencampakkan sedikit kefahaman kepadaku, lantaran itu menjadi kewajiban dibahuku untuk menyampaikan amanah ilmu itu.

Mungkin tulisan aku ada yang menilai tulisan menghentam sesetengah pihak, menyokong sesetengah pihak. Nah ternyata tohmahan anda salah. Aku hanya mengongsikan kefahaman aku yang sedikit kepada mereka yang sudi membacanya.

Apalah nilaian menjaga hati manusia, sedangkan menafikan syariat dan hukum Allah serta Rasulnya.

Aku hanya menulis menyatakan kebenaran, kerana hadis nabi itu jelas menyuruh kita menyampaikan kebenaran meskipun ia pahit untuk ditelan.

Mungkin, tulisanku tidaklah sehebat tulisan Dr. Zaharuddin, Ustaz Saiful Islam, Dr. Asri dan sebagainya. Tulisanku ini hanya menjadi sebuah titian kecil untuk mereka-mereka melintasi jambatan yang lebih besar.

Tidak pandaiku membicarakan hadis yang rumit, apalagi menafsirkan ayat-ayat Quran yang musytabihat. Blog ini, hanya sedikit perkongsian bagi mereka yang baru mengenal agama. 

Sebab itu di dalam blog ini, tidak sarat dengan dalil-dalil Quran mahupun hadis. Apalagi memuatkan perdebatan antara ahli sunnah vs wahabi, ataupun ahli sunnah vs syiah atau membicarakan kitab-kitab tasawuf yang tinggi apalagi perbandingan empat mazhab fiqh ( Syafie, Hanafi, Maliki dan Hambali ).

Lebih jauh lagi untuk membicarakan sudut falsafah ketuhanan dengan menampilkan pendapat-pendapat Imam Ghazali, Plato, Socrates dan yang lain-lain lagi.


Kita semua sudah dianugerahkan Allah dengan akal yang sempurna, nah terpulang pada kita untuk menggunakannya. Dan aku meminta maaf andai terguris hati kala membaca tulisan-tulisanku selama ini,. Itu jelas menunjukkan kelemahanku sebagai manusia. 

Akhir kata, gunakanlah neraca akal untuk menilai sesuatu tulisan. Ingat baca dengan ilmu, bukan baca dengan emosi. Allahua’lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir iLa Robbihi
ibnumaulub
2.29am
12-4-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails