Khamis, 30 Mei 2013

Coretan Yang Berkelana 171 : Kawan yang binasa.



Sedang asyik aku membasuh kereta petang Ahad itu, tiba-tiba aku disapa seorang pemuda.

Pemuda : Assalamualaikum ust? Rajin basuh kereta?

Aku : Waalaikumussalam. Alah biasalah kereta kotor sikit. Eh kau bila keluar ( keluar penjara )?

Pemuda : Dah dekat sebulan dah ustaz. Ni tak tahu nak kerja apa ustaz. Semua tak nak terima aku pasal aku bekas banduan kan.

Aku : Kalau aku tanya sesuatu kau marah tak? Boleh tak jawab jujur?

Pemuda : Boleh ustaz. Tanyal jelah.

Aku : Betul ke memang kau mencuri? 

Pemuda : Tak ustaz. Sumpah demi Allah aku tak mencuri. Aku teraniaya. Dia orang perangkap aku ustaz. Kalau aku mencuri ustaz, takkanlah aku boleh tidur kat rumah macam biasa. Polis datang tangkap aku pun masa aku tengah tidur dalam rumah ustaz.

Aku : Ok lah, kalau kau dah cakap gitu, aku cayalah. Itu kenyataan dari mulut kau. Soal kau menipu, itu urusan kau dengan Allah. Macam mana pengalaman duduk dalam penjara?

Pemuda : Penjara ustaz ? Hahaha.. Bukan jadi baik. Makin samseng adalah ustaz. Setiap hari bergaduh bertumbuk. Nak makan pun bertumbuk. Nak tidur pun bertumbuk. Sampai naik lali dah badan aku ni ustaz.

Aku : Jadi kau macam mana sekarang? Dah rasa insaf ke lepas kena sebat dalam penjara? 

Pemuda : Insaf tu insaflah ustaz. Silap aku juga berkawan dengan orang tak elok. Pasal dia orang aku duduk dalam. Sekarang ni semua orang dah tak caya aku ustaz.

Aku : Alhamdulillah baguslah kalau dah insaf. Kita ni berkawan kena beringat sikit. Kawan dengan orang baik, insyallah kita akan terserap perangai baiknya. Kawan dengan penipu, kita akan terserap perangai menipunya. 

Pemuda : Tulah ustaz, aku tengah cuba jadi elok ni. Ustaz doakan aku ye.

Aku : Insyallah aku doakan. Ha dah nak maghrib ni. Jum siap-siap kita jumpa kat masjid ok.. 

Kami bersalaman dan berpisah. Teringat aku sebuah hadis nabi yang bermaksud :

" Berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan mendapat bau wanginya dan berkawan dengan pembuat besi kita akan dapat bau tengiknya ". Allahualam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
4.30pm
30-5-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails