Selasa, 10 September 2013

Coretan Yang Berkelana 183 : Teguran Di Kolah Masjid.



Tiba-tiba dalam minggu ini aku teringat sebuah kisah tahun lalu yang berlaku di depan mataku. Saat menziarahi teman lama di Klang, aku dan beberapa orang sahabat singgah untuk solat zuhur sebentar di sebuah masjid.

Seperti biasa kami memparkirkan kereta dan menuju ke ruang wudu'. Usai mengambil wudu' ada beberapa anak muda yang baru mengambil wudu' dan kedapatan seorang orang tua yang turut sama dengan mereka.

Tiba-tiba selepas anak muda ini habis mengambil wudu' orang tua itu memberi salam dan memperkenalkan dirinya. Setelah bersalaman, orang tua menegur tindakan anak-anak muda tadi yang mengambil wudu' di kolah masjid.

Orang tua itu menegur anak-anak muda tadi, bahawasanya sebelum mencelupkan tangan ke dalam kolah basuhlah tangan dahulu diluar kolah atau pun di paip yang berada diruangan tepi kolah itu. Lalu si anak muda bertanya kenapa? Apakah salah mereka?

Orang tua itu berkata, tangan yang belum dicuci penuh dengan kimia dan macam-macam penyakit yang apabila dicelup ke dalam kolah akan mengakibatkan orang lain turut sama terkena penyakit tersebut. Anak-anak muda itu diam sahaja sewaktu dileteri orang tua tersebut.

Aku hanya memandang sahaja tindakan orang tua itu. Dalam hatiku berkata, patutlah anak muda kurang pergi ke masjid, buat itu salah, buat ini salah.

Mana ada dalam sejarah orang kena penyakit dari ambil wudu' dalam kolah masjid. Ada orang siap ambil air kolah masjid lagi untuk dibuat ubat jika terkena penyakit misteri. Subbhanallah. Aku menghela nafas panjang.. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al - Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.24pm
10-9-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails