Rabu, 24 April 2013

Coretan Yang Berkelana 167 : Islam Memuliakan Wanita.



Selesai pengajian seperti biasa ruangan soalan diberikan pada pelajar-pelajar untuk bertanya, mengkritik, mengkomentar mahupun berdiskusi bagi menyuburkan suasana ilmiah di dalam kelas.

Pada kelas kali ini, kami membincangkan tentang hukum i'dah yakni penangguhan sementara untuk berkahwin baru bagi mereka yang bercerai mati mahupun bercerai hidup hukum khusus bagi wanita.

I'dah bagi wanita kematian suami adalah empat bulan sepuluh hari, dan i'dah wanita bagi cerai hidup adalah tiga kali datang suci berdasarkan kiraan tahun hijrah.

Tujuan besar i'dah adalah untuk memastikan si wanita itu tadi, tidak menghamilkan anak dari bekas suaminya, dengan tujuan jika terjadi pernikahan tidak berlaku perselisihan nasab ( keturunan ).

Seorang ahli akademi menyatakan pendapat seraya bertanya kepadaku.

" Tadi ustaz ada terangkan tentang hukum i'dah bagi wanita yang bercerai hidup mahupun bercerai mati melalui penafsiran surah al-Baqarah yang kita bincangkan, jadi apakah relevannya i'dah ya ustaz? 

Kerana zaman sekarang ni sudah ada alat-alat pencegah kehamilan misalannya kondom, ubat perancang kehamilan dan inzal ( melepaskan mani diluar rahim ) dan ternyata menurut sains dan kebiasaannya jarang wanita hamil apabila melakukan proses-proses tersebut."

Lalu aku menjawab, ya Islam mengiktiraf sains dan teknologi. Berdasarkan faktor-faktor sains, kaedah pencegahan kehamilan itu biasanya berhasil dan wanita tidak mengandung. Tetapi tidak dinafikan rezeki yang telah ditakdirkan oleh Allah, ada juga yang mengandung walaupun telah cuba sedaya upaya menghalang kehamilan tersebut.

Yang ingin kita bahaskan di sini, bukanlah kerana permasalahan kehamilan itu semata-mata, tetapi Islam menaikkan dan memuliakan martabat wanita dengan mengadakan i'dah yakni penangguhan sementara sebelum berkahwin baru demi menjaga kesucian wanita.

Agar wanita itu tidak sama kedudukannya dengan pelacur, yang bisa sahaja berpindah-randah menukar pasangan dengan sesuka hati.

Jika suka ia berkahwin, jika benci, bergaduh bercerai dan kahwin yang baru. Seolah-olah nilai maruah wanita itu murah. Islam mengangkat martabat wanita, agar wanita itu tidak diperlekehkan dan hanya dijadikan bahan seks semata.

Wanita itu dimuliakan darjatnya supaya wanita itu tidak dieksplotasikan untuk menjadi bahan tontonan dan menjadi penghibur bagi kaum lelaki semata. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.30am
24-4-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails