Jumaat, 5 April 2013

Jom Baca Kitab 3 : Hidup Tenang Walaupun Berhutang.



Kali ini aku ingin berkongsi dengan kalian sebuah buku motivasi yang ditulis oleh Shamsuddin Kadir. Jika membaca dari tajuk saja, kemungkinan kalian akan menyangka buku ini mengajar kita agar berhutang.

Nah, ternyata anggap kalian salah. Buku ini mengajar kita bagaimana menyingkirkan hutang dengan secara perlahan-lahan.

Apa yang menariknya, buku ini sesuai untuk mereka yang makan gaji. Iaitu tiada sumber pendapatan lain. Buku ini juga mengajarkan kepada kita tentang bahayanya hutang kredit kad. Kredit kad merupakan penyakit terbesar yang melanda masyarakat muda hari ini. 

Sudah ramai yang kecundang dan muflis ada awal usia kerana terjebak dengan penggunaan kad kredit yang tidak sistematik dan terancang.

Pada hujung buku ini, penulis menerangkan kesan hutang pada sudut agama. Itu menyebabkan aku suka membaca buku ini. Suatu perbahasan yang menarik, apa bila kita banyak hutang, kita akan pening kepala untuk mencari duit dan menyelesaikan semua hutang kita. 

Secara tidak langsung kita sudah pun menjadi hamba dunia atau hamba duit. Pabila berhutang menyebabkan hati menjadi tidak tenang.

Aku lebih terkesan dengan beberapa ayatnya yang mengatakan fahami erti keperluan dan kemahuan.  Teori ini merupakan teori Abraham Maslow yang mengajar kita seandainya ingin membeli sesebuah barang, tanya pada diri apakah itu keperluan atau kehendak. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
6.58pm
5-4-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails