Isnin, 15 April 2013

Jom Baca Kitab 4 : Menjadi Ayah Yang Berjaya.



Alhamdulillah aku baru sahaja selesai membaca sebuah buku yang boleh dikatakan lebih kepada buku motivasi. Buku itu bertajuk " Menjadi Ayah Yang Berjaya ".

Bagi pendapat aku, dizaman yang serba canggih ini cara mendidik anak juga perlu ditransformasikan. Kini kita berada dialaf 2013. Zaman sudah berubah. Maklumat kini hanya dihujung jari sahaja.

Apakah kita perlu mundur dengan pendidikan menggunakan teori rotan dan penampar? Ya merotan juga salah satu kaedah yang diajar dalam Islam. Tapi apakah kesemua kesalahan anak perlu dirotan dan ditengking? Islam menyuruh kita merotan anak jika dia tidak mahu bersolat.

Buku ini lebih membahaskan tentang cara pendidikan yang berasaskan motivasi. Salah satu kelemahan kita pada hari ini, kita hanya melarang anak untuk berbuat itu dan ini tanpa menyatakan alasannya, sedangkan minda dan jiwa mereka kekosongan dan dibebani perasaan ingin tahu.

Lantas, meskipun dihalang dan dirotan mereka tetap membuatnya juga demi mengetahui apakah yang akan mereka perolehi jika berbuat sesuatu yang dilarang.

Buku ini juga membicarakan tentang kualiti masa terhadap anak-anak. Dek tuntut hidup dizaman yang barang semua begitu mahal, ayah dan ibu terpaksa berkerja dan meletakkan tanggungjawab pendidikan pada taska atau orang gaji.

Masa merupakan kasih sayang yang lebih berkualiti dalam mendidik anak-anak. Secara jujurnya, anak terlalu manja dan minta dirai kemanjaannya. 

Bagi aku, buku ini antara yang terbaik jugalah. Sesuai untuk mereka-mereka yang macam aku, yang baru bergelar ayah. Lantaran dada kita ini kosong dengan ilmu dan pengalaman, buku ini sesuai untuk dijadikan sebuah sandaran. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir iLa Robbihi
ibnumaulub
7.00pm
15-4-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails