Sabtu, 9 Ogos 2008

Betul Juga 3 : Membina bangunan....?

Assalamualaikum... hai pe koba semuanya... harap2 sihatlah hendaknya...
Pernah ada seorang hamba ALLAH bertanya kepada aku.. Dia kata awat yang hang dok sibok2 buat blog nie? Hang nak join politik ka?? Lalu aku jawab begini.. bagaimana kita hendak membina sebuah rumah?

Lalu dia menjawab, 'mesti ada kayu, paku,atap, simen, pasir dan sebagainya..' Kemudian aku membalas' begitulah dalam diri kita sebagai hamba ALLAH dan umat nabi MUHAMMAD'..
Jangan kita cepat mempertikaikan/menghukum sesuatu dengan tergesa-gesa..

Ha, mesti kalian dah peningkan.. Betul tak???huhuhu..... Begini, kita sebagai hamba ALLAH mesti berniat untuk menegakkan kalimah 'La ilaha illa ALLAH' dalam erti kata yang lain kita mesti berusaha untuk menyebarkan ISLAM dalam apa cara sekali pun.. Sama dengan cara membina rumah itu tadi..

Bayangkan kalau kita hendak membina rumah, tetapi semua pekerja kontrak tu ada simen sahaja tanpa ada pasir, kayu, paku dan sebagainya.. Bagaimana hendak membina rumah betul tak..? Begitu juga dalam menyebarkan ISLAM, kalau semua hendak berdakwah mesti dengan ceramah apakah akan berhasil 100 peratus?? Siapa yang suka pergi dengar ceramah kat masjid & surau.. Suka buka rancangan agama di tv.. Lebih best pi konsert tak pon tengok jangan lupa lirik..chewahh.. Kalau menyebarkan ISLAM dengan cara menulis buku agama, berapa ramai yang suka baca kitab2 agama.. Lebih best baca ujang, gila-gila, pendekar laut, mutiara naga, wanita, remaja, urtv dan sebagainya..

Jadi bagi aku, kita bebas menggunakan apa jua jalan untuk menyebarkan ISLAM.. Kalau aku, aku memilih blog sebagai jalanku.. Ingatlah, ALLAH tak pernah soal apa hasil dari jalan dakwah kita.. Akan tetapi ALLAH akan mempersoalkan apa yang kita buat untuk ISLAM.. Banyak orang tersilap, dengan mengatakan orang yang tukang sebarkan ISLAM hanyalah ustaz dan ustazah.. ha, itu silap besar..............

Terpulanglah kepada kalian untuk menggunakan jalan yang bagaimana.. Mungkin ada sesetengah menggunakan jalan berceramah di masjid , surau , tv, radio, suratkhabar dan sebagainya..Pon bagus. Dan kalau kalian peniaga, kalian boleh berdakwah dengan jalan kejujuran di dalam perniagaan, ini akan menunjukkan bahawa ISLAM itu tidak menipu akan tetapi mengajar sifat amanah..

Kalau kalian sebagai guru boleh berdakwah dengan menunjukkan akhlaq yang baik dihadapan pelajar.. Kalau kalian ada kawan yang bukan muslim, kalau boleh pakailah pakaian yang menutup aurat, sambil tu terangkan kepada yang bukan muslim tu kepentingan menutup yang dianjurkan dalam ISLAM..

Nah, berbagai cara yang boleh kita pakai untuk berdakwah yakni menyebarkan ISLAM.. Hanya terpulang kepada kita untuk melakukannya atau tidak.. Jadi, mulakan dari sekarang... InsyALLAH, ALLAH akan menolong kita dalam menegakkan agamanya..

Akhir kalam, berpikirlah wahai insan yang mempunyai akal..
Wassalam...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails