Rabu, 3 September 2008

Pautan Semasa 3 : Merdeka ke kita???

Assalamualaikum, selamat menyambut hari kebangsaan Malaysia.. Apabila kita menyebut tentang kemmerdekaan, maka berbagai la cerita tentang sejarah bagaimana negara kita hendak merdeka..
Kedengaran dari mulut-mulut nenek kita tentang kekejaman tentera Bristish, kekejaman tentera Jepun.. Mungkin tu semua hanya tinggal sejarah sahaja..

Namun pada pendapat aku hari ni, merdeka hanyalah tinggal pada nama sahaja.. Kita sebenarnya pada hari ini belum merdeka lagi dari sudut pemikiran.. Cuba lihat anak muda kita pada hari ini, gejala sosial berleluasa, bukan mahram duduk serumah sampai melahirkan anak luar nikah (anak haram), berpakaian seperti sudah tidak memakai apa- apa lagi.. Boleh dipanggil telanjang, ini kerana seluar dalam sudah tidak dipakai, yela perhatikan betul2..

Sepatutnya seluar dalam yang kita pakai tiada siapa yang boleh nampak, maka kalau seluar dalam yang kita pakai nampak diluar, sudah tidak dipanggil seluar dalam, tapi seluar luar, betul tak??

Kemudian kita perhatikan, akhalq anak muda sudah semakin kurang ajar, tidak tahu menghormati orang tua...

Kita pergi jauh sedikit, apakah anak2 muda yang merdeka hari ini, semuanya sudah boleh solat, mengaji, menghafal rukun iman, rukun islam... Kalau beginilah sikap kita. bagaimanakah nasib anak merdeka kita pada 20 tahun akan datang... Apakah kemerdekaan yang kita kecapi pada hari ini akan sampai sehingga 50 tahun lagi...????

Perhatikan, jangkanya sudah 50 tahun lebih kita merdeka, tetapi mengapa kita masih menggunakan undang-undang Thagut(undang-undang Bristish) tersebut, apakah al-Quran yang diturunkan oleh ALLAH hanyalah untuk dibaca sahaja... Nah, sekarang pikirlah kalian masing2...

Aku rasa sampai di sini sahaja tulisan aku, aku mintak maap kerana aku kesuntukkan masa tambahan pula sekarang aku sudah mula melanjutkan pelajaranku diperingkat ijazah dan berada di luar negara.. Jadi aku mintak maap banyak2 ok...
Sampai di sini sahaja coretan aku, mungkin kalian lebih banyak berpikir daripada aku, maka silakan...
Akhir kalam, berpikirlah wahai insan yang mempunyai akal...
Wassalam...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails