Ahad, 26 Oktober 2008

Betul Juga 7 : Lauk yang kena urung…..

Assalamualaikum kepada para pembaca sekalian, apa koba? Insyallah diharap semuanya sihat belaka.. Erm, topik kali ini aku nak cerita sikit la pasal unsur-unsur liberal dan gologan manusia yang mengagungkan akal..

Pada suatu hari, aku berbincang dengan member aku lelaki dan perempuan, alah borak-borak kosong aje.. Tiba-tiba seorang member aku nie terbuka cerita pasal tudung yakni bab tutup aurat la.. Dia tanyalah kepada perempuan ni. Kenapa tak pakai tudung & tutup aurat?
Lalu jawab dia, “Persoalannya bukan bukak aurat tu ok, yang penting keimanan dalam hati ni. Lagipun kadang-kadang perempuan yang pakai tudung tu lebih busuk hatinya dari kita orang tak pakai tudung ni.” Lantas segera aku teringat kata-kata Ustaz Ismail Kamus dalam ceramahnya, beliau mengatakan “ Kalau tak pakai tudung & tak tutup aurat hati baik lagi mulia, baik semua telanjang belaka, nanti kalau ditanya orang kenapa telanjang ramai-ramai? Jawablah ‘ hati kita orang mulia’.”….. ;p


Bagi pendapat aku inilah problemnya apabila manusia mendambakan akal. Pernah juga aku mendapat satu soalan dari pelajar IPTA, dia bertanya macam mana nak tegur kawan dia yang tak pakai tudung & tak tutup aurat? Lalu aku teringat kata Ustaz Zaharudin, katanya “ Manakah yang kalian mau beli? Lauk yang ditutup dengan penutup atau lauk yang terbuka dan dihurung lalat?” Maka mestilah kita nak beli lauk yang tertutup, betul tak??

Samalah jugak seperti perempuan yang tidak menutup aurat, semua lelaki suka memandang yang seksi dan lawa, tapi kalau ditanya isteri bagaimana yang mahu dinikahi? Jawab mereka, isteri yang bertudung, solehah lagi beriman… Tapi yang menjadi masalah, ada sesetengah yang dah kahwin pandai menjawab, “ Alah ustaz, saya ni seksi ade je yang nak kahwin dgn saya”. Nah, nie golongan asyik menjawab je..hehehe sampai pening golongan ustaz- ustaz..

Apa-apa pun, bagi aku apa yang ALLAH dan Nabi suruh tu mesti ada hikmahnya. Dari segi satu aspek, perempuan disuruh menutup aurat adalah untuk menjaga maruah mereka dari dilihat oleh lelaki yang bisa menaikkan syahwat. Sebab dari pembacaan dan temubual yang aku perolehi kebanyakan perempuan yang dirogol adalah dari golongan yang bertudung dan menutup aurat.. kan kesian dia orang…

Jadi senang je, kalau lepas ni ternampak perempuan yang pakai seluar nampak seluar dalam, perempuan yang pakai baju nampak coli atau nampak lurah-lurah yang tak sepatutnya, apa lagi pandang terus je sampai dia perasan, lepas tu kalau dia orang marah & cakap “apa pandang-pandang ni?” Cakaplah keindahan itu harus dinikmati…hehe acah je nie just buat lawak-lawak je… tapi mana tau boleh jadi teknik berdakwah, betul tak…kui kui (nie sekadar gurauan sahaja)

Dan yang paling penting, apa yang aku perhatikan hampir kebanyakan orang hanya pandai mengutuk orang yang tak pakai tudung & tak tutup aurat je, tanpa menegur ke atau memberi nasihat.. Seharusnya kita perlulah menegur atau memberi nasihat, dan ingat berilah nasihat dengan penuh hikmah, jangan diserang secara mendadak ini akan membuat mereka tidak panas dan memberontak dan jangan lupa doakan mereka.

Akhir kalam, ini hanya sebuah pengalaman aku dan hanya buah pemikiran aku, mungkin kalian lebih banyak buah pemikiran dan pandangan, ayuh silakan…. Oleh itu, berfikirlah wahai insan yang mempunyai akal.. Wassalam….

1 ulasan:

kayroll berkata...

idea yang bernas ni! bleh di praktikkan...

ada betul nya apa yg di utarakan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails