Sabtu, 18 April 2009

Coretan Yang berkelana 20 : Susahnya menuntut ilmu..

Baru-baru ni, teman aku berkenalan dengan seorang pelajar di kampus. Maka, aku pun berkenalan dengan pelajar tersebut nama dia Sarah.. Pelajar ni, orang Acheh yang berketuruan Jawa. Salah satu tujuannya, apabila kita berkenalan dengan orang sini secara tidak langsung kita akan lebih pandai berkomunikasi.. aku hairan dengan pelajar-pelajar disini yang hanya berkawan dengan pelajar Malaysia sahaja..

Pelajar nie tinggal amat jauh dari kampus.. perjalanan dari rumah ke kampus memakan waktu lebih kurang 2 jam.. Jadi beliau akan keluar ke rumah seawal jam 6.30am dan akan sampai ke kampus jam 8.30am.. Tambang untuk dia ke kampus dan pulang adalah sebanyak Rp 20000. Kira-kira dalam duit kita RM 6.oo. Tapi apa yang sedihnya, dia ini anak yatim dan hanya ditangungg oleh maknya sahaja. Dan jika dalam seminggu itu, maknya tidak dapat memberi wang tambang ke kampus, maka dia tidak dapat pergi kampus.

Mungkin dari cerita di atas ni, kalian boleh percaya atau tidak. Pada minggu lepas, aku dan sahabatku pergi ke rumahnya untuk melawat keluarganya. Memang jauh perjalanan, aku sendiri merasainya. erm...

Sarah seorang mahasiswi IAIN, studi dalam Strata 1, Fakulti Syariah (Jurusan Ekonomi Islam).

ibnumaulub
6.18pm
18-4-2009
Medan

3 ulasan:

Nurhani Salwa Binti Jamaluddin berkata...

salam aliph,

Bila baca entry ni, rasa betul2 simpati.. tapi bila ending ada gambar awek, yang tak ada kena mengena dengan cerita tu, memang potong laa..Terus hilang simpati.. Soalannya, apa kena mengena awek tu dalam cerita ni?

en_me berkata...

salamm bro.. perghh, cewek jeliterr tewww.. sian kannns..

Halif Sa'at berkata...

Perggghh...cerita yg menyedihkan..
tapi beb tuh lah nama dia pengorbanan..kita mungkin xdapat nak tolong awek tadi dr segi kewangan tapi kita boleh tolong awek tuh dari moral support..sampaikan salam aku kat awek tuh..cakap dengan dia jangan mengalah tuk capai2 cita2 kita..Buat terbaik kita akan dapat ug terbaik..World

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails