Sabtu, 17 Oktober 2009

Cretan Yang Berkelana 35 : Bermusafir bersama guru kami.

Alhamdulilah, malam tadi aku selamat sampai di Medan kira-kira jam 7.30 wib. Bermula pada 14-10-2009 aku dan teman-temanku menerima tetamu yang paling bermakna dalam kehidupan kami. Iaitu guru kami sendiri, Ustaz Muhamad bin Abdullah dan keluarganya. Ustaz sampai pada malam rabu dan kemudian diikuti oleh isteri dan anak-anaknya pada petang hari rabu.


Pada keesokkan harinya, kami membawa Ustz pergi melihat kampus kami IAIN Medan. Ustz ingin melihat lebih lanjut tentang keadaan di IAIN sendiri. Ini kerana IAIN Medan adalah merupakan salah satu pusat institut agama yang tertua di Medan.


Selesai Ustz melihat kampus kami kami terus membawa Ustz melihat kedai buku Toko Sembilan Wali Ini kerana antara perkarapertama yang beliau katakan kepadaku sewaktu di telifon, beliau ingin melihat buku-bukuyang ada di Medan. Selesai dari membelek dan membeli buku, kira-kira memakan masa sekitar 3 jam jugaklah, kami terus pergi ke restoran untuk makan tengahari. 


Setelah makan tengahari, kami terus ke airport untuk mengambil isteri dan anak Ustz. Sampai sahaja di airport kami mencari musolla untuk menunaikan solat zuhur, Ustz hanya menunggu di dalam kereta sahaja. Kemudian kami terus menunggu isteri dan anak Ustz di Balai Ketibaan.


Semasa menunggu keluarga Ustz, sempat lagi Ustz memberi nasihat dan menceritakan keadaan Malaysia serta kami juga tidak membuang masa begitu saja. Kami turut berdiskusi dengan Ustz, dengan menanyakan pelbagai soalan. Al-maklumlah, walaupun Ustz kami sendiri nak jumpa kat Malaysia pun agak payah. 


Antara nasihat Ustaz :
1. Belajar sungguh sampai PhD.
2. Jadilah seorang ustaz yang hebat.
3. Menjadi seorang ustaz harus berani terima kritikan.
4. Menjadi seorang ustaz bermakna diri kita adalah sebahagian dari masyarakat.
5. Mesti rajin membaca, kerana membaca merupakan kunci segala ilmu.


Setelah asyik bersembang dan berdiskusi, maka keluarga Ustz pun tiba. Seperti yang dirancangkan malam ini kami akan pergi ke Brastagi, insyallah.


Ustaz, Ikmal dan Wafiy.


Gambar candid sewaktu sedang membaca.


Berbincang sewaktu membeli buku.


Ustaz, aku dan ikmal di hadapan fakulti Syariah.

"dengan ilmu hidup akan menjadi mulia, dengan agama hidup akan menjadi terarah"
al-Haqir illa Robbihi
ibnumaulub
17-10-2009
5.10pm WIB
Medan

2 ulasan:

Akhie Mujahied berkata...

salam.bai, jika kat indonesia, diaorng tak gune istilah 7.30 pm WIB tapi 1930 WIB la.....
berkelana-berkelana gak, tapi rajin2 la datang rumah VIP...

Tanpa Nama berkata...

salam...bang bukak blog nie tau...
http://patriot1957.blogspot.com/..
tgok2 ape yg patot...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails