Ahad, 29 Ogos 2010

Renungan Sejenak 34 : Perbahasan Lailatul Qadr.



Dalam surah ini perkataan Lailatul Qadr telah diulangi sebanyak 3 kali. Jumlah huruf dalam perkataan ialah sebanyak 9 huruf. Kalau kita darabkan jumlah huruf (9) dengan kekerapannya (3) bersamaan dengan 27. ( 9 X 3 = 27 ).

Perkataan "Hiya" adalah gantinama yang bermaksud Dia. Di sini merujuk kepada Lailatul Qadr. Ajaibnya perkataan "Hiya" dalam surah ini berada dalam kedudukan ke 27 iaitu sama dengan jumlah perkataan "Lailatul Qadr" didarabkan dengan kekerapannya seperti yang diterangkan di atas.

Di samping itu, apabila kita melihat kepada perkataan yang diulang sebanyak 3 kali dalam surah ini terletak dalam kedudukan ke 5, 10 dan 12. Ajaibnya bila campur ketiga-tiganya ( 5+10+12 ) juga bersamaan dengan 27.

Kesimpulannya, dengan 3 keadaan yang menunjukkan angka 27 dalam surah al-Qadr ini, menyebabkan ramai orang berkeyakinan bahawa Lailatul Qadr akan terjadi pada malam ke 27.

Dalam surah ini juga terdapat perkataan yang bermaksud bulan. Jumlah semua perkataan dalam surah ini dalam 30. Ini menyamai jumlah hari dalam sebulan iaitu 30 hari.

Sumber : http://tayibah.com/eIslam/alQadr.htm 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails