Khamis, 21 April 2011

Coretan Yang Berkelana 106 : Kawan cerminan siapa kita...

Sering kali kita mendengar " kalau kita kawan dengan orang jual minyak wangi, kita pun sama dapat wanginya ". " Kalau kita kawan dengan tukang besi, kita pun akan dapat bau asapnya itu "..  Di sini dapatlah kita mengerti bahawa faktor kehidupan dengan kawan tidak dapat dipisahkan.

Kalau kita menjadi seorang ayah, melihat anak kita bergaul dengan kawan-kawannya yang kaki rempit, rambut perang dan pakai rantai, bagaimanakah perasan ayah itu tadi? Nah, kemungkinan yang paling besar ayahnya akan berfikir anak aku ni nak jadi apa kawan dengan budak-budak macam tu.

Dalam etika berkawan banyak disebutkan dalam kitab-kitab agama dan hadis. Ini menunjukkan bahawa kawan ini termasuk dalam satu bab yang penting dalam kehidupan. Dalam erti kata lain, hidup berjemaah dengan masyarakat. Kadang-kala aku pelik melihat boleh sebilangan "orang" yang hanya hidup dengan pakwe dan makwenye sahaja..

Tidak tercalit pada pemikiran mereka bahawa yang akan dapat membantu kita dalam kesusahan adalah kawan.. Tapi awas!!! Carilah kawan yang DAPAT MEMIMPIN KITA MENDAKI TANGGA-TANGGA KE SYURGA..

Aku beruntung mempunyai kawan yang sependapat dalam konteks aliran pemikiran, pemahaman dan perjuangan. Lebih-lebih lagi aku merasa bersyukur mempunyai kawan ketika aku dilanda suatu zaman keuzuran yang begitu panjang. Terima kasih sahabatku dunia akhirat Azim, Pullah, Afham, Zaki, Fizan...


aL-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
2.34am
21-4-2011
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails