Khamis, 2 Jun 2011

Sekilas Pandang 2 : Semangat Kepatungan....




Gambar di atas aku peroleh petang tadi sewaktu solat asar di sebuah surau yang ada di Shah Alam. Selak pintu surau itu menggunakan selak yang berukiran patung katak.

Memang dah jadi kelaziman manusia suka bebenor mengukir patung walaupun terdapat larangan dari Rasullah
“Sesungguhnya malaikat tidak akan masuk ke sebuah rumah yang di dalamnya ada patung”. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

aL-Haqir iLa Robbihi
ibnumaulub
2.40am
2-6-2011
Shah Alam

5 ulasan:

yusuf mujahidin ™ berkata...

Salam..

ade juga perkara yang terlepas pandang mcmni..
nk kena tegur AJK surau tu..

KinosKoko berkata...

patung teddy bear tuh mcm mn ek?

BUNGA berkata...

ada jugak ukiran patung katak macam ni yer. hmm..

kak betty berkata...

patung yang menjadi teguran nabi tu kalau tak silap saya patung yang buat perhiasan. kalau buat main-main ngan teddy bear tu takde masalah.....tapi kalau letak sebagai perhiasan tak boleh....TAPI KALAU WAS-WAS, TAK PAYAH ADA TERUS....betul tak ustaz?

ibnu_maulub berkata...

kepada sahabat yang lain..
saya tak sempat tegur.. pasal saya tumpang solat waktu tu surau tu takde ajk nya..

yup kak betty.. seharusnya jauhi la patung2 yang boleh mendatangkan keraguan... ;-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails