Rabu, 4 Julai 2012

Coretan iLmiah 5 : Bicara Nisfu Sya'ban.



Malam ini malam nisfu sya'ban beerti sudah 15 syaban 1433h. Mungkin ramai dari kalangan ibu-ayah kita yang akan pergi ke masjid malam nanti untuk membaca yasin 3 kali dan mendengar kuliah sempena malam nisfu sya'ban ini.

Tidak kurang juga ada dikalangan kita yang berpuasa disiang harinya demi mencari keberkatan yang terkandung di dalam hari tersebut.

Apa yang menjadi masalah, setiap kali datangnya nisfu sya'ban ini akan wujud perbalahan dari segi ilmiah mahu emosi.

Ada yang membicarakan tentang soal bidaah dan ada juga yang membincangkan soal pahala sunat. Masing-masing dengan hujah dan dalil. Ada dalil yang lemah ada dalil yang kuat.

Memang tidak dapat dinafikan lagi membaca yasin 3 kali itu tidak lakukan oleh Rasulullah s.a.w. Tetapi kita mesti mengkaji kenapa boleh timbul amalan tersebut.

Ini mungkin kerana cara pendidikan ulama-ulama silam yang ingin mengajar masyarakat agar rajin membaca al-Quran. Bukan hanya pada malam nisfu sya'ban tetapi pada setiap malam.

Kerana terdapat banyak dalil dari kelebihan membaca al-Quran dan al-Quran juga akan menjadi syafaat (penolong) bagi kita di padang mahsyar nanti, insyallah.

Tentang persoalan puasa di hari nisfu sya'ban pula, para ulama-ulama silam mengambil dari hadis, yang mana Rasulullah suka berpuasa hari putih yakni berpuasa pada setiap 13,14 dan 15 bulan hijrah.

Jadi bagi pendapat aku, tidak ada masalah tentang beramal pada hari dan malam nisfu sya'ban ini. Mungkin kita boleh jadi ia sebagai sebuah latihan untuk terus beramal dan mengapai keredhoan Allah.

Jika ada yang membicarakan tentang persoalan-persoalan kecil ini, perlulah diingatkan bahawasanya banyak persoalan besar seperti masalah anak orang Islam yang sudah murtad, tidak menutup aurat, yang melahirkan anak zina, pemimpin yang tidak menggunakan hukum Islam, orang Islam yang minum arak dan terlalu banyak lagi.. 

Itu semua permasalahan yang lebih besar yang patut dijadikan isu. Bagi mereka-mereka yang ingin berubah dan mahu menjadi baik, doakan agar mereka senantiasa di bawah naungan rahmat Allah.. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.04pm
4-7-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails