Jumaat, 20 Julai 2012

Coretan iLmiah 6 : Jawaban Bagi Hukum Bermain Gitar Dalam Masjid.



Hangat dikatakan pada masa kini Sham Kamikaze atau ustaz-ustaz yang sebaris dengannya sesat, kerana bermain gitar di dalam masjid dan diiringi dengan nyanyian muzik rock.

Tidak kurang dari mereka ada yang mengatakan perbuatan itu haram dan sesat. Bahkan boleh tersungkur ke neraka.

Apa yang aku perhatikan, kebanyakan pendapat itu datang dari pendapat berdasarkan semangat kepartian. Yang menjuruskan kepada sifat dengki.

Sejujurnya kalau nak mengatakan hiburan itu haram, jangan dengar radio, buang televisyen yang ada dirumah  tu. Janganlah bersikap berat sebelah.

Tidak dinafikan ada pendapat mahupun hadis-hadis larangan berkaitan dengan muzik, nyanyian khususnya alat muzik yang bertali yakni gitar.

Setelah diteliti oleh sarjana-sarjana agamawan, ada yang mengatakan hadis itu lemah tak kurang juga yang mengatakan ia kuat. Nah, terserah kepada kita untuk mengikut yang mana. Selagi tidak melampui batas dipersilakan.

Cuma apa yang ingin dibahaskan di sini, adalah konsep dakwah. Berdasarkan firman Allah :

" Serulah manusia ke jalan Tuhanmu dengan hikmah, dan contoh teladan yang baik". an-Nahlu 125

Pengajaran dari ayat di atas, membawa erti bahawasanya Allah menyuruh kita berdakwah dengan jalan hikmah.

Hikmah boleh diertikan dengan kebijaksaan. Ia lebih menjurus kepada kita bagaimana mengatasi sesuatu hal dan keadaan agar mereka tidak terasa hati dalam membawa misi dakwah.

Nah, jelas Allah memerintahkan kepada kita tentang tanggungjawab berdakwah. Kalau kita seorang yang pandai bermain gitar, gunakanlah gitar itu sebagai alat untuk berdakwah, alunkan lagu-lagu yang memberi erti keinsafan kepada diri.

Kalau kita penyanyi, nyanyilah lagu-lagu keTuhanan dan ingatkan manusia tentang kematian. Kalau kita drebar lori sekalipun,ia tidak menghalang untuk kita berdakwah. Apalagi kita sebagai pekerja kilang.

Tidak semestinya berdakwah itu perlu memakai ketayap putih dan berjubah serta berjanggut. Kalau kita tak pandai dalam hadis mahu pun quran. Cukuplah berdakwah dengan akhlaq dan contoh teladan yang baik.

Kerana Allah tidak mempersoalkan kejayaan kita dalam berdakwah, Allah hanya bertanya apakah kita sudah berdakwah??? 

Janganlah kita sibuk mencari kesalahan orang. Sibuk mencari dalil menyalahkan orang, mengkafrkan orang. Tanya diri kita, dah berapa ramai orang yang kita Islamkan? 

Dah beramai orang yang bertaubat setelah kita berdakwah? Apa yang kita buat bagi anak muda datang masjid??? Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
3.30pm
20-7-2012
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails