Selasa, 15 Januari 2013

Coretan Yang Berkelana 157 : Antara akhlak dan alergi..


Islam dengan jelas menitikberatkan soal akhlak. Bukalah al-Quran mahupun hadis apalagi sirah kehidupan Rasulullah. Disana kita akan menemui lambakkan teks yang membicarakan soal akhlak.

Adab dan akhlak juga menjadi salah satu asbab Rasulullah s.a.w hadir ke muka bumi. Acap kali kita didendangkan dengan kisah akhlak Rasulullah kala baginda dilempar batu, dilempar tahi apalagi dicerca dan dimaki-hina.

Teringat aku akan sebuah hadis, kala Saidatina A'isyah r.a ditanya bagaimana akhlak Rasulullah s.a.w, beliau menjawab " Akhlak Rasulullah s.a.w adalah akhlak al-Quran " ( Mafhum Hadis)...

Namun apa yang terjadi kepadaku merupakan sebuah ujian. Alhamdulillah aku sering saja diundang untuk memberi kuliah @ berkongsi ilmu dan kadang-kala mengajar mengaji dirumah-rumah.

Tidak dinafikan mereka-mereka yang menjemputku sungguh beradab dan berakhlak mulia. Setelah dijemput diberi pula tempat duduk yang istimewa. Kadang-kala diberi sedikit cenderamata dan disulami dengan jemputan makanan ringan. Alhamdulillah.


Cuma, aku terdapat sedikit alergi pada ayam yang bisa membuat badanku gatal-gatal. Dan aku tidak bisa minum teh apalagi teh tarik yang akan menyebabkan tekakku perit lalu menjelmalah sakit asma ku.

Jika mereka bertanya sewaktu menghidangkan air, aku lebih suka menjawab air suam sahaja. Tetapi jika air teh sudah siap tersedia. Aku dengan slumber minum tanpa berfikir apa-apa. Walaupun sebentar nanti penyakit asma ku bakal tiba.


Semua itu aku lakukan hanya kerana satu sebab. Teringat aku kisah Rasulullah s.a.w kala diberi limau masam oleh seorang ibu tua. Rasulullah s.a.w. menjamah dengan muka yang manis tanpa berkerut sedikit pun demi menjaga hati sang ibu itu tadi.

Sama halnya dengan as-syahid Hassan al-Banna yang pernah dihidangkan air teh bercampur garam, beliau meminum dengan muka yang tenang dan tersenyum, demi menjaga hati tuan rumah yang telah menjemputnya.

Cuba kita perhatikan akhlak Rasulullah s.a.w. dan akhlak Hassan al-Banna yang terlalu menjaga hati orang lain agar mereka tidak berkecil hati.

Ia sebuah akhlak yang mulia. Inilah yang patut kita teladani agar kehidupan kita lebih harmoni, insyallah. Dengan bersifat sedemikian, kita lebih menjadi hamba yang bersyukur. Allahua'lam...

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
11.55am
15-1-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails