Selasa, 22 Januari 2013

Coretan Yang Berkelana 158 : Doa panjang si tua..



Sering kali terjadi jika imam yang mengepalai solat jemaah kita jika imamnya imam tua pasti doanya panjang. Berbeza dengan imam yang muda. Pasti doanya pendek.

Doa-doa yang panjang juga menyebabkan orang menjadi letih untuk menadah tangan. Lantaran kerana tidak mengerti apa yang dimintanya. Ini berikutan makmun tidak memahami bahasa arab.

Sebab itu, wujud trend sekarang yang mana ustaz-ustaz mula membaca doa dalam bahasa melayu agar yang mendengar doa itu dapat mengaminkan dengan penuh khusyuk dan memahami apa yang diminta.


Kenapa ya imam-imam tua sering membaca doa yang panjang? Kerana mereka merasakan mereka sudah tidak lama lagi hidup. Bila-bila saja mereka bakal dipanggil oleh Allah. Dengan sebab itu permintaan mereka terlalu banyak dan menyedari sudah banyak nikmat Allah yang mereka pakai.


Ini berbeza dengan imam yang muda. Yang suka membaca doa yang ringkas dan padat. Apakah ini amalan yang salah. Tidak.

Kedua-dua amalan adalah benar. Cuma yang menjadi masalah, jika doa yang panjang boleh menganggu urusan jemaah yang ingin cepat. Contohnya selepas solat jumaat , jemaah harus bergegas untuk masuk ke pejabat. Dikhuatirkan mereka telah menggunakan waktu kerja mereka.

Yang paling bagus jadi umat yang bersederhana. Sederhana dalam sudut ibadah dan keduniaan.. Allahua'lam..


Doa yang paling terbaik dan ringkas :


~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
12.10pm
22-1-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails