Isnin, 11 Mac 2013

Coretan Yang Berkelana 163 : Ketandusan adab...



Adab merupakan cerminan diri bagi menjadi kayu pengukur siapa kita dimata masyarakat. Adab dan akhlak tidak dapat dipisahan dengan Islam. Rasulullah s.a.w itu diutuskan untuk membawa adab dan akhlak yang mulia kala bangsa arab jahiliah sudah ketandusan sifat-sifat kemanusian.

Sering saja kita mendengar ceramah dari ustaz-ustaz di masjid yang berceritakan tentang adab dan akhlak Rasulullah s.a.w. Pernah juga Saidatina A'isyah ditanya mengenai akhlak Rasulullah s.a.w, A'syah menjawab, " Akhlak Rasulullah s.a.w adalah akhlak al-Quran."

Berkecimpung dalam dunia dakwah dan mengajar merupakan sebuah pancaroba yang besar. Bukan hanya terletak pada penyampaian ilmu tetapi merangkumi semua aspek.

Seorang pendakwah itu dilihat bukan hanya pada kepetahannya berbicara tetapi dari santun kelakukannya. Bagaimana dia mentarbiah masyarakat dengan teguran yang lunak tanpa sedikit pun mengores hati si pendengar.


Pendakwah juga sering dilihat bagaimana dia menterjemahkan kata-katanya dalam aktiviti seharian. Bagaimana dia berinteraksi dengan masyarakat. Bagaimana kelakukannya dengan keluarga. Kesemuanya itu dilihat dan diukur orang. Lantas timbullah bidalan yang mengatakan " cakap tidak serupa bikin "

Saban hari berhadapan dengan para pelajar yang tua mahupun dewasa atau yang lebih veteran mengingatkan aku kisah kehidupan silamku dikala aku dimadrasah. Kami diajar akhlak dan adab menghormati guru, tidak meninggikan suara dengan guru dan sebagainya.

Ternyata pada hari ini, ilmu adab dan akhlak sudah mulai ketandusan didalam celah-celah masyarakat yang giat menuntut ilmu.

Benarlah kata Imam Malik, sebelum mempelajari sesuatu ilmu, belajarlah dulu ilmu adab dan akhlak. Ia bertujuan agar kita dapat mendisiplinkan diri kala menuntut ilmu.

Yang sering terjadi pada saat ini, kedapatan segelintir pelajar yang tidak menepati aturan ataupun adab menuntut ilmu. Contohnya : 

1. Bersembang kala guru mengajar
2. Bercakap ditelepon
3. Tidak MENG SILENT KAN handphone
4. Datang lambat ke kuliah
5. Tidak membuat ulangkaji
6. Memaksa guru menunggu pelajar
7. Tidak menyiapkan kerja yang diberi

Kesemuanya itu bisa kita dapati kewujudannya dalam mana-mana majlis ilmu. Seandainya guru itu lambat, kita pergunakanlah waktu yang ada untuk mengulangkaji pelajaran.

Wujud juga pelajar-pelajar yang guru terpaksa menunggu ia bersiap lantaran kelas diadakan dirumah. Yang baru bangun, yang baru nak mandi dan sebagainya.

Tidak dinafikan, guru-guru juga mempunyai kelemahan pada diri sendiri. Ada pelajar-pelajar yang menyatakan alasan, " Alah ustaz , ustazah pun selalu lambat ", tak salah kami pun lambat.


Apa-apa pun, kalau kita mencari titik kesalahan itu tidak bermakna akan selesai perkara ini. Yang menjadi titik pertemuan adalah bagusnya masing-masing melakukan tanggungjawab masing-masing. 

Si pelajar melaksanakan amanah sebagai pelajar, menurut semua keperluan adab sebagai seorang pelajar. Dan sang guru pula, melaksanakan amanah sebagai seorang guru, menepati masa misalnya, menyampaikan ilmu dengan penuh ikhlas dan semata-mata mengharap keredhaan Allah semata.  Maka tidak wujud kecelaruan antara adab dan akhlak.. Allahua'lam.

~ Kembara Meraih Cinta iLahi ~
al-Haqir ila Robbihi
ibnumaulub
7.03pm
11-3-2013
Shah Alam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails